PTV skrev:Om bilen klarade avgasprovet trots ett trilskande tändstift borde ju saken vara ur världen.Lyser däremot en varningslampa så blir det mycket riktigt en anmärkning beroende på besiktningspersonal och vad varningslampan signalerar.
Nejdå, inga varningslampor lyser. Motorlampan lyste endast några sekunder samt att motorn hostade till när vi gjorde en motortvätt i somras och skulle ut och "köra den varm och torr". Inget att orda om alls om du frågar mig.
Men killen hade fått för sig att han har rätt att tvinga mig till en verkstad för att undersöka detta med avseende på att han skrev att fordoner var underkänt på besiktningen, för att jag skulle få problem vid nästa besiktning. Om du frågar mig så känns detta som rena utpressarfasoner.
Undersökningen gick till som så att han pluggade in en dongel av något slag i odbII-uttaget och efter kanske 10 minuter när han hade ojat sig om hur fin bilen är och vilka fina avgasvärden det var så tog han med mig bort till en dator där det lyste "FAILED" med stora röda bokstäver. Sen hade de felkoder avläsningen hittat skrivits ut där, och han sa att det var riktigt allvarligt om jag inte körde genast in på en verkstad och kollade upp detta, varav jag då skämtsamt sa, "ja vi får se om det bli av under året" då han därfter kollade på mig och sa "ja annars blir det inte roligt vid nästa besiktning". Jag brydde mig inte om att kommentera det hela. Sen tog han bilen på en provtur och kom tillbaka och sa leende, "ja den motorn är det inget fel på, den går hur bra som helst" för att därefter vid betalningen skriva ut ett papper med texten "underkänd" där han sa "ja nu tar du detta papper till verkstaden så fort som möjligt och visa felkoderna för dem (de stod utskrivna på besiktningspappret). Då tänkte jag bara "fan vilken mupp alltså".
Låt gå för att han ville väl och att han kanske var orolig att motorn skulle haverera, men då jag är 100% säker på varför detta uppkom samt att motorn har gått som en klocka därefter samt att allting var jättebra vid besiktningen, så är man inte annat än förundrad. Samt hans ytterst märkliga uppförande...
Har besiktigat bilar där i 12 års tid, aldrig har jag varit med om något liknande. Det är ju inte heller kul att visa upp för nästkommande ägare besiktningspapper med texten "underkänd" på... när det trots allt aldrig varit något "fel" på bilen.
/S