Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av PTV
#715734
Om bilen klarade avgasprovet trots ett trilskande tändstift borde ju saken vara ur världen.Lyser däremot en varningslampa så blir det mycket riktigt en anmärkning beroende på besiktningspersonal och vad varningslampan signalerar.
av LarsBd
#715809
Enklast är väl att nolla felkoderna antingen med trollspö hemma eller hos en verkstad och inte byta någonting om du är övertygad om att inget fel finns nu.
av MrNorth
#716297
PTV skrev:Om bilen klarade avgasprovet trots ett trilskande tändstift borde ju saken vara ur världen.Lyser däremot en varningslampa så blir det mycket riktigt en anmärkning beroende på besiktningspersonal och vad varningslampan signalerar.
Nejdå, inga varningslampor lyser. Motorlampan lyste endast några sekunder samt att motorn hostade till när vi gjorde en motortvätt i somras och skulle ut och "köra den varm och torr". Inget att orda om alls om du frågar mig.

Men killen hade fått för sig att han har rätt att tvinga mig till en verkstad för att undersöka detta med avseende på att han skrev att fordoner var underkänt på besiktningen, för att jag skulle få problem vid nästa besiktning. Om du frågar mig så känns detta som rena utpressarfasoner.

Undersökningen gick till som så att han pluggade in en dongel av något slag i odbII-uttaget och efter kanske 10 minuter när han hade ojat sig om hur fin bilen är och vilka fina avgasvärden det var så tog han med mig bort till en dator där det lyste "FAILED" med stora röda bokstäver. Sen hade de felkoder avläsningen hittat skrivits ut där, och han sa att det var riktigt allvarligt om jag inte körde genast in på en verkstad och kollade upp detta, varav jag då skämtsamt sa, "ja vi får se om det bli av under året" då han därfter kollade på mig och sa "ja annars blir det inte roligt vid nästa besiktning". Jag brydde mig inte om att kommentera det hela. Sen tog han bilen på en provtur och kom tillbaka och sa leende, "ja den motorn är det inget fel på, den går hur bra som helst" för att därefter vid betalningen skriva ut ett papper med texten "underkänd" där han sa "ja nu tar du detta papper till verkstaden så fort som möjligt och visa felkoderna för dem (de stod utskrivna på besiktningspappret). Då tänkte jag bara "fan vilken mupp alltså".

Låt gå för att han ville väl och att han kanske var orolig att motorn skulle haverera, men då jag är 100% säker på varför detta uppkom samt att motorn har gått som en klocka därefter samt att allting var jättebra vid besiktningen, så är man inte annat än förundrad. Samt hans ytterst märkliga uppförande...

Har besiktigat bilar där i 12 års tid, aldrig har jag varit med om något liknande. Det är ju inte heller kul att visa upp för nästkommande ägare besiktningspapper med texten "underkänd" på... när det trots allt aldrig varit något "fel" på bilen.

/S
Användarvisningsbild
av MartinS
#716307
Om det nu inte är något fel på bilen så får du väl nolla felkoden så är allt bra. Bilen är underkänd då det finns en lagrad felkod som kan påveka bilens utsläpp, det är väl inget konstigt med det?

/Martin
Användarvisningsbild
av Vojje
#716311
Kan BP läsa felkoder kan de väl radera de också.

Oj, bilen misstände en gång för ett halvår sedan och släppte eventuellt ut ett halvt gram extra av ngn avgas.
Ve och fasa! Kör genast till verkstaden och betala 500:- för att radera felkoden. Patetiskt och typiskt Sverige.
av MrNorth
#716314
MartinS skrev:Om det nu inte är något fel på bilen så får du väl nolla felkoden så är allt bra. Bilen är underkänd då det finns en lagrad felkod som kan påveka bilens utsläpp, det är väl inget konstigt med det?

/Martin
Väldigt motsägelsefullt då alla avgasprover pekar på "mycket fina värden" - hans egna ord.

Jag har ingen utrustning i att nolla felkoder, sånt låter jag verkstaden kolla/göra när det är dags för vanlig service (vilket förmodligen inte är dags förrän efter nästa års besiktning).

/S
Användarvisningsbild
av MartinS
#716321
MrNorth skrev:
MartinS skrev:Om det nu inte är något fel på bilen så får du väl nolla felkoden så är allt bra. Bilen är underkänd då det finns en lagrad felkod som kan påveka bilens utsläpp, det är väl inget konstigt med det?

/Martin
Väldigt motsägelsefullt då alla avgasprover pekar på "mycket fina värden" - hans egna ord.

Jag har ingen utrustning i att nolla felkoder, sånt låter jag verkstaden kolla/göra när det är dags för vanlig service (vilket förmodligen inte är dags förrän efter nästa års besiktning).

/S
Mätningen görs vid tomgång, ditt "fel" kan påverka värdena vid del eller fullast, inget som kan mätas fram hos bilprovningen med andra ord.

Om du har kvar samma felkod nästa år kommer du behöva återbesiktiga bilen, så det kan ju va klokt att åtgärda felet innan dess, även om det nu enligt din utsago bara handlar om att släcka en sk. "spökkod"..

/Martin
av JohnB
#716330
Verkar som att inköpet av en DICE kommer att återbetala sig snabbare än man trodde med andra ord. Man kanske kan ställa sig utanför BP en dag i veckan med en skylt att man släcker felkoder för 50:- på alla P2-bilar och framåt :twisted: . Kanske skulle löna sig att skaffa en sån där iPhone läsare för att nolla koder på samtliga nya bilar... Undrar just hur lång tid det skulle ta innan man blev bortjagad :D .

/John
av MrNorth
#716693
MartinS skrev:
MrNorth skrev:
MartinS skrev:Om det nu inte är något fel på bilen så får du väl nolla felkoden så är allt bra. Bilen är underkänd då det finns en lagrad felkod som kan påveka bilens utsläpp, det är väl inget konstigt med det?

/Martin
Väldigt motsägelsefullt då alla avgasprover pekar på "mycket fina värden" - hans egna ord.

Jag har ingen utrustning i att nolla felkoder, sånt låter jag verkstaden kolla/göra när det är dags för vanlig service (vilket förmodligen inte är dags förrän efter nästa års besiktning).

/S
Mätningen görs vid tomgång, ditt "fel" kan påverka värdena vid del eller fullast, inget som kan mätas fram hos bilprovningen med andra ord.

Om du har kvar samma felkod nästa år kommer du behöva återbesiktiga bilen, så det kan ju va klokt att åtgärda felet innan dess, även om det nu enligt din utsago bara handlar om att släcka en sk. "spökkod"..

/Martin
Om du frågar mig är detta bara ett väldigt utstuderat sätt att tjäna pengar, både åt sig själva och verkstäderna.

Hittat lite intressant läsnng
http://www.miltonsbitch.se/motor/felfri ... rovningen/
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=14980
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=50098

/S
Användarvisningsbild
av Variosboy
#733184
MrNorth skrev: "så brukar det bli vid motortvätt och är inget att bry sig om i min mening."
Och därför gör man inte motortvätt! :wink:

Köp en Blåtandsmodul på Teknikmagasinet för ett par hundra och nolla koder själv i fortsättningen så behöver du inte bry dig om vare sig bilprovningen eller att lämna till verkstad.


Tråden känns som ett stort icke-problem måste jag säga..
Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]

Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]