Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Klistra in hela beräkningen. Det syns direkt av sammanhanget men jag kan inte svara på det direkt bara med den infon.
Användarvisningsbild
av Camel
Krille84 skrev:/.../Prisdel 2: 20% av förmånsgrundande pris över 7,5 prisbasbelopp 1680kr

Är det 1680 kr i månaden, eller per år?
Som Andreas skriver så klistra in hela beräkningen. Men om det är 1.680 kr/år så blir det ett förmånsgrundande pris på 338.400 kr och om det är 1.680 kr/mån så blir det ett förmånsgrundande pris på 430.800 kr. Med ledning av det du skrivit innan så tror jag att din beräknade prisdel 2 på 1.680 kr är per år.

För beräkning av förmånsgrundande pris se denna länk:
http://www.skatteverket.se/rattsinforma ... vbilforman

Några axplock ur texten:
Spoiler »
av Krille84
Okej, nu har jag fått en kalkyl och vill gärna ha era kommentarer kring det.

Volvo V60 T3 Automat R-design
Passion red
Hi-tech paket (High performance)
5 st tonade rutor

Förmånsgrundande pris: 325.710kr
Bilens pris innan rabatt: 357.221kr
Bilens pris MED rabatt: 314.550kr
Förmånsvärde netto månad: 1302kr
Leasingkostnad netto: 3583kr
Total kostnad netto för mig: 4885kr i månaden

Är det förmånligt att köra den här vägen eller ska jag satsa på en privatägd kärra istället tycker ni?
av Lövet
Supersvårt att säga, spontant låter det väl vettigt. Vad kan det kosta att ha den själv?
Säg att den skulle vara värd 180k efter 3 år, då är bara värdeminskningen 3700 i månaden. Sedan ska alla kostnader läggas ovanpå det.

Är alla kostnader inkluderade i personalbilen eller tillkommer nåt? Skatt, försäkring, underhåll, däck osv.
av Krille84
Ja, med lägsta kontantinsats hamnar avbetalningen på 3800kr i månaden. Dessutom skall ju till en hel sal saker som skatt, försäkring, service, vinterdäck m.m.

Allt utom drivmedel ingår.
av Lövet
Strunta i avbetalningen. Det är skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris / antal år som är det som räknas. Du kan betala på 40 år, värdeminskningen blir inte i mindre i månaden för det :wink:
av Herkulez
Det känns helt klart som en bra deal om det i stort bara är soppan som tillkommer på 4800kr/mån. Jag hade i alla fall nappat direkt i din situation. Hur många mil får du åka? En rimlig värdeminskning vid 2000mil/år (även om det är svårt att sia om) 3500-4000kr/mån. Kapitalkostnad ovanpå detta och du är i stort uppe i 4800kr. Men nu har du ju en hel del som ingår. Skatt, försäkring, service m.m. !?
av Krille84
Jag får köra max 6000 mil på tre år. Hur jag fördelar dessa mil per år tror jag inte spelar någon roll.
Förutom vinterdäck så ingår ett byte av sommardäck med. Känns onödigt på 6000 mil när vi har vinterdäcken på halva året på bilen i Sverige, men om det ingår så varför inte.

Hur är serviceintervallerna, är det 1 år eller 3000 mil? Isåfall är det tre servicar som behövs på bilen under tiden. Och skatten ligger på 1040kr eller liknande. Försäkring ca 4000kr om året. Slår man ut dessa tillsammans så är det en kostnad på ca. 8000kr per år vid privat ägande.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]