Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
Jag ska kolla det med borgman.
Jag tänkte kolla om min pappa kan få ett privatlån och tanken är att jag ska få pengarna av han och betala av mitt lån så att jag inte har några lån. Jag behåller bilen som ägare och har inga skulder. Sen får jag betala av lånet som är på min pappa.
av llesrof
Bankerna är jäkligt sugna på att låna ut pengar även om de inte gör det lika lättvindigt nu. Min erfarenhet ör att de räknar väldigt optimistiskt. Nu vet jag inte hur mycket ni vill låna och jag mitt boende var relativt billigt, men det var aldrig något snack, trots billån. De tog över billånet ochbjag fick till och med något lägre ränta på det. Om de anser att det blir tight med både hus- och billån så är det kanske läge att fundra på en och två gånger. Med ett hus följer en jäkla massa kostnader som man inte visste fanns.
Användarvisningsbild
av sony
llesrof skrev:Bankerna är jäkligt sugna på att låna ut pengar även om de inte gör det lika lättvindigt nu. Min erfarenhet ör att de räknar väldigt optimistiskt. Nu vet jag inte hur mycket ni vill låna och jag mitt boende var relativt billigt, men det var aldrig något snack, trots billån. De tog över billånet ochbjag fick till och med något lägre ränta på det. Om de anser att det blir tight med både hus- och billån så är det kanske läge att fundra på en och två gånger. Med ett hus följer en jäkla massa kostnader som man inte visste fanns.

Darför skrev jag att det var deras verklighet inte min. Jag har bott med min fru i 10 år och kan garantera att jag vet var varenda krona tar vägen. Problemet är att min fru är fast anställd men får tim lån och det har lite med det att göra också. Sen säger banken att vi inte klarar det om ränta går upp till 8%. För oss är det inga problem då heller enligt våran ekonomi och beräkningar, men visst dem räknar annorlunda.
Jag och min fru vill låna 2,9 mil,betala 500-600 000 kash och vi tjänar mellan 35 - 38 000 i månaden netto.
av sweborn
Darför skrev jag att det var deras verklighet inte min. Jag har bott med min fru i 10 år och kan garantera att jag vet var varenda krona tar vägen. Problemet är att min fru är fast anställd men får tim lån och det har lite med det att göra också. Sen säger banken att vi inte klarar det om ränta går upp till 8%. För oss är det inga problem då heller enligt våran ekonomi och beräkningar, men visst dem räknar annorlunda.
Jag och min fru vill låna 2,9 mil,betala 500-600 000 kash och vi tjänar mellan 35 - 38 000 i månaden netto.[/quote]

Bankerna ser också att ränteavdragen ligger i farozonen pga EU direktiv till Sverige samt amorteringskrav på horisonten pga samma EU direktiv samt självinsikt. 3 millar till 8 procent ränta och max 50 år amortering ger 300' per år i lånekostnader, dvs 25' i månaden. Ligger ränteavdragen kvar blir det typ 19' i månaden, plus driftskostnader plus underhåll som kan uppskattas till 2% per år av husets kostnad i tider när banken inte vill låna ut pengar till en värmepanna, badrum, kök eller tak. Säg 50' plus 70' per år, dvs 10' per månad. Minst 29' per månad i kostnader inkl 50 års amortering vid 8% ränta. Då skall man ha rejäla inkomster för att få lån.
Användarvisningsbild
av sony
sweborn skrev:Darför skrev jag att det var deras verklighet inte min. Jag har bott med min fru i 10 år och kan garantera att jag vet var varenda krona tar vägen. Problemet är att min fru är fast anställd men får tim lån och det har lite med det att göra också. Sen säger banken att vi inte klarar det om ränta går upp till 8%. För oss är det inga problem då heller enligt våran ekonomi och beräkningar, men visst dem räknar annorlunda.
Jag och min fru vill låna 2,9 mil,betala 500-600 000 kash och vi tjänar mellan 35 - 38 000 i månaden netto.
Bankerna ser också att ränteavdragen ligger i farozonen pga EU direktiv till Sverige samt amorteringskrav på horisonten pga samma EU direktiv samt självinsikt. 3 millar till 8 procent ränta och max 50 år amortering ger 300' per år i lånekostnader, dvs 25' i månaden. Ligger ränteavdragen kvar blir det typ 19' i månaden, plus driftskostnader plus underhåll som kan uppskattas till 2% per år av husets kostnad i tider när banken inte vill låna ut pengar till en värmepanna, badrum, kök eller tak. Säg 50' plus 70' per år, dvs 10' per månad. Minst 29' per månad i kostnader inkl 50 års amortering vid 8% ränta. Då skall man ha rejäla inkomster för att få lån.[/quote]

Japp men enligt det du skrev är det inte många som har råd med ett vanligt hus på 130-150 kvadrater i GBG området.
Om det blir så så kommer det inte hålla i 50 år utan snarare några månader eller ett år.
I så fal får man ta pengar från sparkontot det är väll darför man har ett sån konto för att kunna säkra sin framtid.
20 000 ränta
3 000 drift
1 000 tel,tv,mob
1 200 dagis
4 000 mat
4 000 bil,bilförsäkring,bränsle(vid behov)
2 000 övrigt
35 000
Som jag skrev innan, vi får mellan 35- 38 000 i månaden så det kan till och med sparas några 1000 lappar då och då under krisen
Användarvisningsbild
av sony
semmelman skrev:http://di.se/Artiklar/2012/5/8/266822/C ... prisrally/

De spår fortsatt ca 10% prisfall. Fast vad händer då då kanske många måste sälja och så sjunker det ännu mer. Kanske är meningen att du inte ska få låna nu. ;) Lägg till Grekland och Spanien å allt...
Det är aktuellt för någon som ska köpa för första gången men tex jag har redan en bostadsrätt och idag säljer jag den för 10-15 % mer och darför betalar jag 10-15% mer när jag köper nytt eller så väntar jag och säljer min bostad för 10-15 % mindre men darför köper jag nytt för 10-15% mindre också. Det gör inte så mycket i mitt fal faktiskt eftersom jag inte får lika mycket pengar i vinst,kash som man ska betala till huslånet
Användarvisningsbild
av MartinS
sony skrev: 20 000 ränta
3 000 drift
1 000 tel,tv,mob
1 200 dagis
4 000 mat
4 000 bil,bilförsäkring,bränsle(vid behov)
2 000 övrigt
35 000
Som jag skrev innan, vi får mellan 35- 38 000 i månaden så det kan till och med sparas några 1000 lappar då och då under krisen
Det där ser helt vansinnigt tight ut. Barnen är aldrig sjuka så ni behöver vabba? Bilen behöver aldrig servas eller går sönder för den delen? 2000 för övrigt känns vääääldigt lite om man har barn med fritidsaktiveteter eller som behöver en ny cykel, vinterkläder eller liknande? Hur är det med semester?

Driftkostnad på 3000 kanske kan gå, men det går alltid mer än man kanske tror.

Har ni inga mer för försäkringar än på bilen?
Hur är det med amorteringar?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Bildelsbasen.se har faktiskt lite stötfå[…]

Räckvidd T6 Recharge

Körstilen samt klimatet styr räckvidden […]

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]