Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Det räcker med att det är en fackman. Men en märkesverkstad smäller förstås högst.
av Lövet
Skönt att höra!
Användarvisningsbild
av SvenB
mikaoj skrev: oseriöst företag känns det som i efterhand. så köp ej bil av MetroBil Ab i göteborg, verkar vara skojare.
mikaoj skrev:Bilfirman jag köpte bilen av tog sitt ansvar och tog kostnaden för reparation av generator :)
Du kanske skall akta dig för att skriva som du gjorde i första inlägget ovan innan du är säker. Nu gick det ju bra, grattis.
av mikaoj
Jag ringde och mailade till företaget men fick aldrig nåhot svar från dom. då vart man ju förbannad och ville inte att andra skulle hamna i samma situation .

Men nu i efterhand när jag fick rätt så kan det ju tyckas att det var onödigt att hänga ut dom.

metrobil löste problemet åt mig tillslut och det är jag glad för
av sweborn
6 månadersregeln är enkel att tillämpa på nya saker men när det gäller begagnade grejer är det inte lika enkelt.
Man får helt enkelt acceptera att gammalt inte är i nyskick och säg den del på en bil som inte är en slitagedel. Inte är det generatorn i alla fall.
Öhhh... nu har ju KKL kompletterats med 6-månadersregeln just pga de fall där det är svårt att säga vad som är slitage och inte och KKL därmed blev menlös. Begagnade bilar är ett typexempel på varför 6-månadersregeln finns.
Användarvisningsbild
av Vojje
Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt.

Vad betyder det? I det här fallet att handlaren hellre än att lägga tid och resurser på juridik lappar ihop den slitna delen.
Det betyder inte att köparen har rätt i sak, men att parterna mötts i en förlikning i och med att delen reparerades (men inte, vad det verkar, byttes mot en ny).
av sweborn
Vojje skrev:Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt.

Vad betyder det? I det här fallet att handlaren hellre än att lägga tid och resurser på juridik lappar ihop den slitna delen.
Det betyder inte att köparen har rätt i sak, men att parterna mötts i en förlikning i och med att delen reparerades (men inte, vad det verkar, byttes mot en ny).
Tja, antar att denna bilfirma först drog en rövare men när den inte gick hem så vet de att det inte är som rättshaverister de tjänar pengar. Måste vara sällan en generator går sönder pga missbruk. Hade kunden haft problem med bromsarna hade det nog ylats om racerbanor och annat. Finns nog skäl i denna tråd för att hålla sig från denna firma.
Användarvisningsbild
av SvenB
sweborn skrev: Finns nog skäl i denna tråd för att hålla sig från denna firma.
Varför då? För att de inte svarade på mail omgående, eller för att de ville undersöka saken innan de gick med på reparation? Häng ut de som inte rättar till felen i stället.
Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]