Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Ställ upp alla kostnader för den period och mil du tänkt att behålla bilen och räkna efter. Det är rätt läskigt att se det svart på vitt men det är det enda sättet.
av Lövet
Räkna med cirka 0,6 för DRIVe och 1.2 för FF. Det är uppgifter som figurerar i tester.
av Thella
andreas_lofgren skrev:Räkna med cirka 0,6 för DRIVe och 1.2 för FF. Det är uppgifter som figurerar i tester.
Antar att 1,2 är etanol. I sådana fall så är ju inte skillnaden mer än 3,50 kr/mil eller ungefär 7000 kr/år om man kör 2000 mil. Då väger det ju över mot flexifuel eftersom drive kommer ha mer värdeminskning att ta samtidigt som servicekostnaderna är höga.
av Herkulez
andreas_lofgren skrev:Ställ upp alla kostnader för den period och mil du tänkt att behålla bilen och räkna efter. Det är rätt läskigt att se det svart på vitt men det är det enda sättet.
Precis! För att komma så nära sanningen det bara går, bör man ha grundförutsättningarna. Själv håller jag mig hyfsat till 3 års ägande och 3000mil/år. Det är inte speciellt svårt att räkna. Allt som krävs är att man behärskar de fyra räknesätten någorlunda, att man gör lite efterforskningar och har lite känsla för vissa antaganden.
av Herkulez
Andreas! Hur menar du att en 2.0F skulle kunna vara billigare om man skriver ner värdet till 0 ??:-/ En ny bil är nästan alltid dyrare pga värdeminskningen. Är inte värdeminskningen viktig här? En v70 drive e och en v70 2.0F är ju egentligen samma bil. De parametrar som är relevanta att jämföra här är väl igentligen förbrukning, värdeminskning och ev servicekostnader.

Om man tjänar 2.5kr/mil med driven och kör 2000/år så tjänar man ju ca 5000/år i bränsle. Att servicekostnaden skulle vara 5000 billigare/år med 2.0F....nää. Att serva 2.0F är nog inte heller gratis hos BILIA med tätare service intervaller osv. Även om det alltid är jäkligt svårt att sia om andrahandsvärdet/värdeminskningen så skulle i alla fall jag kunna sätta löningen på att 2.0F sjunker procentuellt mer än driven.
av Lövet
Herkulez skrev: Om man tjänar 2.5kr/mil med driven och kör 2000/år så tjänar man ju ca 5000/år i bränsle. Att servicekostnaden skulle vara 5000 billigare/år med 2.0F....nää. Att serva 2.0F är nog inte heller gratis hos BILIA med tätare service intervaller osv. Även om det alltid är jäkligt svårt att sia om andrahandsvärdet/värdeminskningen så skulle i alla fall jag kunna sätta löningen på att 2.0F sjunker procentuellt mer än driven.
Det är nu jag tycker du räknar bort dig. En ny DRIVe tappar sannolikt nånstans runt 150.000kr på 3 år medans en beggad 2.0F tappar kanske 60.000 på samma tid (givet att 2.0an redan är begagnad och köps för 120k. Det är HÖGT räknat.) Ovanpå detta ska du lägga till de högre servicekostnaderna för DRIVe. Det enda som tillkommer på en 2.0F är ett extra oljebyte om man kör över 1500 mil per år.

De 5000kr per år man sparar i bränsle försvinner väldigt fort. Och då har jag inte ens räknat med högre kapitalkostnader för DRIVen.

Det finns många skäl att köpa ny bil, och DRIVe kan nog upplevas trevligare att köra, men ekonomi är inte ett av dem.
av Thella
En ny drive kontra en beg flexifuel...där vinner ju flexifuel. Men en beg drive mot en beg flexifuel där är det jämnare. På 5 år har man faktiskt tjänat 35 000 kr på att köra drive. Lägg till 3 års skattefrihet och man är uppe i 40 000 kr. 10-15 000 av dessa äts upp av högre servicekostnader. Resterande 25-30 000 för hjälpa till med att minska skillnaderna i värdeminskning (skillnaden blir förmodligen större än så till flexifuels fördel). Men! Ska man behålla en bil i 5 år får man också väga in att drive kommer att vara ett par år nyare. 2017 har nog en bil från 2008 börjat krångla = högre kostnader.

Men all blir egentligen spekulationer. Ingen vet hur värdeminskningen kommer bli och ingen vet vilket bränsle som kommer vara mest fördelaktigt att köra på kommande 5 år. Dieseln är ju dyrast just nu om den utvecklingen fortsätter minskar ju fördelarna med drive.
av Herkulez
andreas_lofgren skrev:
Herkulez skrev: Om man tjänar 2.5kr/mil med driven och kör 2000/år så tjänar man ju ca 5000/år i bränsle. Att servicekostnaden skulle vara 5000 billigare/år med 2.0F....nää. Att serva 2.0F är nog inte heller gratis hos BILIA med tätare service intervaller osv. Även om det alltid är jäkligt svårt att sia om andrahandsvärdet/värdeminskningen så skulle i alla fall jag kunna sätta löningen på att 2.0F sjunker procentuellt mer än driven.
Det är nu jag tycker du räknar bort dig. En ny DRIVe tappar sannolikt nånstans runt 150.000kr på 3 år medans en beggad 2.0F tappar kanske 60.000 på samma tid (givet att 2.0an redan är begagnad och köps för 120k. Det är HÖGT räknat.) Ovanpå detta ska du lägga till de högre servicekostnaderna för DRIVe. Det enda som tillkommer på en 2.0F är ett extra oljebyte om man kör över 1500 mil per år.

De 5000kr per år man sparar i bränsle försvinner väldigt fort. Och då har jag inte ens räknat med högre kapitalkostnader för DRIVen.

Det finns många skäl att köpa ny bil, och DRIVe kan nog upplevas trevligare att köra, men ekonomi är inte ett av dem.
Men återigen! Det kanske är otydligt. Nu jämför jag två beggade. Glöm den nya ett tag.

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]

Nej, en sådan överföring är o[…]

Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]