Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Jag har vagnskadeförsäkringen för att jag inte har råd (vill ha råd) med att skriva av en helt ny bil. 400.000 skulle kännas...

Jag har inte vagnskadeförsäkringen för att fixa upp små skavanker på bilen. Om alla utnyttjade försäkringen för minsta lilla skråma skulle försäkringspremien vara betydligt högre än vad den är idag.

Jag har utnyttjat försäkringen en gång på någon av de bilar jag ägt -- jag har haft egen bil under de senaste 27 åren. Då var det dörrarna på ena sidan som behövde lackas om efter närkontakt med en sten.
Självklart pratar jag inte om smårepor utan händelser där det blir en rejäl skada med bucklig plåt o så.. Har man hög självrisk kanske man ändå drar sig för att åtgärda sånt.. Då ändå bilen funkar, även om skadan ser hemsk ut. :)
Sen känns det ibland som hoten om att premien ska gå upp skär sig mot vissa försäkringsbolags vinstsiffror... Men det kanske är en annan diskussion. ;)

Under de första 14 åren jag hade bil utnyttjade jag inte heller försäkringen som vållande. Sen blev det två ggr på två år..
Har inte haft självriskreducering förut, men nu när jag kör lite dyrare och enligt mig finare bilar så är det skönt att ha råd att laga sånt som gör lite ont i ögat att se.
Ökad komfort med 17”

@mikkiz , Har dessa 17” på vinte[…]

Köpte en nästan ny XC40 i okt-24. Sedan […]

Vel John, vet nå at sigarett uttaket fungere[…]

1986 GLT kamdrivning

Det finns två olika utföranden av vevax[…]