Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av DDD
Rekomenderar att man dokumenterar denna typen av bristfälligheter, mycket noggrant innan man gör någon anmälan till väghållaren, te.x genom att fota eller filma bristfälligheten, så att håligheter m.m framgår tydligt på fotot eller filmen. Styrk datum då händelse ägde rum.

Skadan kan anmälas till ditt försäkringsbolag om du har vagnskadeförsäkring. Självrisk för du betala, Lite beroende av självrisken om anmälan ska göras dit. Ring och hör med dem, du får säker tips på hur du ska gå tillväga.

Vid vissa fall kan man få ersättning för självrisk via väghållarens ansvarsförsäkring. Därför är det bra att dokumentera bristfälligheten innan anmälan görs till dem.
Det har hänt, vid mer än ett tillfälle, att bristfälligheter har rättats till i efterhand då anmälan gjort innan någon hunnit dokumentera denna, varpå ingen ersättning lämnats. Det är vanligt förekommande att man inte får någon ersättning från väghållaren, så driv inte till ärendet till "vansinne".
Fick svar från Transportstyrelsen att handläggningstiden är ca 90 dagar....
Jag har dokumenterat skadorna på hjulet och skadorna på vägbanan. Ringde även transportstyrelsen direkt efter händelsen. Bilder bifogade skadeanmälan till dem via weben.

Ringde Trygg Hansa i dag och dom meddelar att det kostar 3000:- i självrisk utan bonusförlust. Bara lämna in på verkstad och få det åtgärdat. Även koll av hjulinställning. Får dessutom 100:- per dag då bilen står på verkstan :)
Självrisken kan jag "kräva" av transportstyrelsen.

Jag återkommer i ärendet.
Jag känner mig lite lugnare nu i alla fall.

Någon som vet om AWD på en MY07 är kännsliga för att köra med olika däcksdimentioner??
Så ja...
I torsdags ringde dom och sa att fälgen var klar. Tog ju bara typ fem veckor.
Givetvis såg fälgen ut som skit.. Måste man beställa färg extra när man ska få en fälg lagad??

[/img]
av Lövet
Vad är det för snack? Det beror i allra högsta grad på potthålen. Det är inte så att de går sönder på vanlig väg direkt.
av Lövet
Vad pratar du om? Ett stort hål i vägen är inte normal väg.
torbjorn_75 skrev:Snick-snack. Det går inte sönder om man har normala fälgar på bilen.

Om han kör där varje dag så är det en vanlig väg.
Jag har fullt normala 20" på min bil... Vad menar du? ;)

Nej, det var säkert flera månader sedan jag körde där innan.
Snudd på att snön var kvar då...

Så om vi ska vara hårklyvare:
Om jag smiter ut mitt i natten och gräver några fina hål bakom din bil och du backar ner i dem med bakhjulen så underredet tar i. -Har du då en för låg bil...?!
:lol:

Men visst. Med lägre profil blir det ju lite mindre gummi jämfört med ballong däck.. Det är fakta 8)

Någon som vet var man kan köpa denn[…]

Ni behöver heller inte lösa ett problem […]

Vanlig service kan hjälpa (olja, filter m.m).[…]

V70 T5 -05 DSTC/ABS fel

Okej här kommer en uppdatering. Fick tummen u[…]