Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Ojoj, nej bilförmånen förändras inte av löneavdrag, oavsett om det är brutto eller netto. Precis som Lövet är inne på så är kan företag göra löneavdrag för att uppnå "kostnadsneutralitet". Gå in och kolla på t.ex. http://www.personalbil.se

Utan att ha kollat TS kalkyl närmare så skulle jag absolut tro att företagsbil ändå blir billigare totalt sett, även med fullt förmånsvärde. (det brukar det bli)
av Qualia
oohh..
Jäklar asså.. det med skatter, tar man den inte fullt förmånsvärde, kommer skatteverket inte att tycka om det.. I längden har jag räknat, det blir litet billigare med företags bil, tar jag den privat så hostar man ju ut utgifter med skattade pengar.. kostar som sagt oavset...
jätte taack för all svar.. ska kolla djupare..
av Lövet
Någon ska ju betala både företagets och förarens kostnader och är det en och samma person så blir ju det en del. Så är det bara.
av Qualia
Det blir nog företags bil, eftersom bilen påverkar ju resultatet .. För mig blir det billigare personligen ha den på firman.. men får nog köra på det..
Nu återstår bara vart jag ska köpa bilen, tar den som e billigaste..
Förstår dock icke varför det skiljer mer 15k från olika säljare med samma spec.
av fredrikwt
Med all respekt, men i detta fall vet ni inte bäst. Betalar du för något så är det ingen förmån - det blir väl knappast enklare??? Vart är förmånen om du betalar för nåt?? vad är din förmån? Är det en förmån att köpa mjölk om du betalar med skattade pengar?? är det en förmån om du betalar med oskattade pengar? Ja.

Bruttolöneavdrag
Ett bruttolöneavdrag innebär att den anställde accepterar en lägre bruttolön i utbyte mot en förmån. Sänkningen innebär att skatten och arbetsgivaravgifterna blir lägre men kan även få återverkningar på den anställdes sjuklön, a-kasseersättning, pension, förskoleavgift m.m.

Ett bruttolöneavdrag minskar inte ett skattepliktigt förmånsvärde.

Nettolöneavdrag
Ett nettolöneavdrag innebär att den anställde behåller sin bruttolön men betalar av sina skattade pengar till dig som arbetsgivare. I många fall sker betalningen via ett avdrag från nettolönen.

Det förekommer att anställda som har en förmånsbil betalar ett fast belopp varje månad till arbetsgivaren. Förmånsvärdet för bilen minskar med dessa betalningar och i motsvarande mån minskar skatten och arbetsgivaravgifterna.

Jag arbetar med detta hela dagarna, jag är ganska säker på min sak (tills jag blir överbevisad) detta är ett mkt vanligt upplägg för ägare av fåmansföretag... (Ovanstående är taget från Skatteverket.)
av fredrikwt
Qualia skrev:oohh..
Jäklar asså.. det med skatter, tar man den inte fullt förmånsvärde, kommer skatteverket inte att tycka om det.. I längden har jag räknat, det blir litet billigare med företags bil, tar jag den privat så hostar man ju ut utgifter med skattade pengar.. kostar som sagt oavset...
jätte taack för all svar.. ska kolla djupare..
Det kostar i vilket fall som sagt, gör du dessutom positivt resultat i bolaget finns det ytterliggare skäl att ta det på bolaget... Kunskapen när det gäller mer skatteplanering osv ska du nog inte skaffa dig via forum, så ta allt du läser med en nypa salt, och kolla vad som gäller först. och det bör din revisor kunna berätta för dig.
av Lövet
Med bruttolöneavdrag betalar du fortfarande för bilen - men ändå får du betala förmånsvärde?! Därav förvirringen. Bilen bekostas av den anställde själv men ändå betalas förmånasvärde. Jäkligt skumt i så fall.
av Qualia
företaget kommer att betala en vinst skatt. efter som det gick plus. synd att jag inte tog den innan nyår.. nu villr jag ju påverka årets resultat genom att en bil leas på firman.. dvs mindre vinst..
av fredrikwt
andreas_lofgren skrev:Med bruttolöneavdrag betalar du fortfarande för bilen - men ändå får du betala förmånsvärde?! Därav förvirringen. Bilen bekostas av den anställde själv men ändå betalas förmånasvärde. Jäkligt skumt i så fall.
Precis, för det är en förmån att betala med pengar som inte är skattade ännu. Betalar du netto så är det ingen förmån - du betalar ju för det.
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p&[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]