Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
camaro69 skrev:
MartinS skrev:Utan att ta ställning, är inte en 0W30 olja ett lite udda val till en 01:a?

/Martin
Nej, varför skulle det vara det?
Av flera anledningar.

Dagens 0W-30 oljor är ofta kvalitetsklassade ACEA B5, och en sådan olja skall absolut inte användas i en bil som inte är avsedd för den, det är inga Volvo 01:or från Volvo vad jag vet. Nu kan det ju vara så att verkataden haft en B2 eller B3 klassad olja med 0w-30 klassning, men det tror jag inte är så vanligt, i allafall inte på sveriges sydligare breddgrader.

För det andra så blir en 30 olja väldigt tunn sommartid när det är varmt ute, det kan ju innebära (bortsett från dålig smörjning) att den frigör mer smuts från motorn än nödvändigt. Jag skulle aldirg hälla i en 30 olja i en bil som inte haft det sedan tidigare.

En 01:a bör enligt min mening köras på 5W-40, 10W-40 eller 5W-50 enligt ACEA B3 om man nu inte vill hålla på med vinter och sommaroljor.

/Martin
Användarvisningsbild
av CarMan
Detta kan inte beror på fel olja.
alla oljor tvättar kanalerna (ialla fal de som sålt de senaste 30åren)
& även om du skulle haft skit i kanalerna som tvättatsbort, så kan inte detta hända! På sin höjd om du har otus så skulle en hydralisk lyftare börja strula (men nu har inte motorn ens sånna)

så mycke skit som bahövs i kolatroget för att åstakomma detta kan bara komma från oljafällan...
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p&[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]