Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av DDD
Kör infotrådar.

Olika sätt att försäkra din bil

Olika försäkringsbolag

Kolla länkarna ovan. Skriv upp frågor om vad du undrar över. Ring försäkringsbolagen, be att få tala med en skadereglerare. Be dem förklara exempelvis, vad gör försäkringsbolaget vid en skada etc. Skriv ner och jämför sedan. Skriv ner namnen och datumen på de du talat med hos försäkringsbolagen.
Notera gärna hur långtid det tar innan du kommer fram till en handläggare. Lång telekö= lång väntetid vid hantering av ditt ärende när du väl är försäkringstagre hos bolaget.
Kolla självrisker.
Obs! Att en märkesförsäkring per automatik inte är bättre än en "ordinär" försäkring. De flesta försäkringsbolagen har avtal med märkesverkstäder och om olyckan är framme så bärgas ett fordon troligen till en auktoriserad verkstad för aktuellt fordonsmärke.

MVH
Volvia påstår att de alltid reparerar hos auktoriserade volvo-verkstäder. Vad gäller andra bolag går de väl ganska konsekvent på billigaste verkstaden, är det inte så? Risken är stor i alla fall att det blir Bempas Bil & Båg AB som får ta hand om plåtskadan om Bempa är billigast.

Sitter nu och skall förnya försäkringen. Det blir helförsäkrat nu efter tre år och LF (som jag haft i alla år) är i särklass billigast. Minst 2000:- mot övriga bolag.
av matzen10
Själv kommer jag aldrig,aldrig mer använda Volvia efter hur deras handläggare (inga namn tack! MVH // DDD moderator) behandlade mej efter min skada. Vilken jag inte ens var vållande till. Så mitt stalltips är att välja annat bolag.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
av Lövet
StringerBell skrev:Volvia påstår att de alltid reparerar hos auktoriserade volvo-verkstäder. Vad gäller andra bolag går de väl ganska konsekvent på billigaste verkstaden, är det inte så? Risken är stor i alla fall att det blir Bempas Bil & Båg AB som får ta hand om plåtskadan om Bempa är billigast.
Försäkringsbolagen har avtal med märkesverkstäderna - det är inte unikt för Bilia oavsett vad de försöker få det till. Jag har i alla fall i försäkringsärenden aldrig lämnat in en bil annat än på märkesverkstad.
Detta har gällt även för bilar ner i 30.000 klassen.
andreas_lofgren skrev:
StringerBell skrev:Volvia påstår att de alltid reparerar hos auktoriserade volvo-verkstäder. Vad gäller andra bolag går de väl ganska konsekvent på billigaste verkstaden, är det inte så? Risken är stor i alla fall att det blir Bempas Bil & Båg AB som får ta hand om plåtskadan om Bempa är billigast.
Försäkringsbolagen har avtal med märkesverkstäderna - det är inte unikt för Bilia oavsett vad de försöker få det till. Jag har i alla fall i försäkringsärenden aldrig lämnat in en bil annat än på märkesverkstad.
Detta har gällt även för bilar ner i 30.000 klassen.
Jag hoppas det. Men beror nog på bilens värde och hur stora skadorna är. Jag hade nog aldrig fått min helförsäkrade gamla Audi (värde c. 40000) reparerad om de inte flyttade reparationsjobbet till en billig plåtverkstad (som gjorde ett utmärkt arbete iofs.) Skadorna uppgick gick till c. 30000. (vilket kompenserade för idiotin att ha den helförsäkrad så länge).
av Björn83
DDD skrev:Kör infotrådar.

Olika sätt att försäkra din bil

Olika försäkringsbolag

Kolla länkarna ovan. Skriv upp frågor om vad du undrar över. Ring försäkringsbolagen, be att få tala med en skadereglerare. Be dem förklara exempelvis, vad gör försäkringsbolaget vid en skada etc. Skriv ner och jämför sedan. Skriv ner namnen och datumen på de du talat med hos försäkringsbolagen.
Notera gärna hur långtid det tar innan du kommer fram till en handläggare. Lång telekö= lång väntetid vid hantering av ditt ärende när du väl är försäkringstagre hos bolaget.
Kolla självrisker.
Obs! Att en märkesförsäkring per automatik inte är bättre än en "ordinär" försäkring. De flesta försäkringsbolagen har avtal med märkesverkstäder och om olyckan är framme så bärgas ett fordon troligen till en auktoriserad verkstad för aktuellt fordonsmärke.

MVH
Googlat en hel del och kom till denna tråden! Tack för det svaret det hjälpte en hel del! Alltid svårt att välja bilförsäkring även fast man försöker läsa på så mycket som möjligt.
Gammal tråd. Men vill inte skapa någon ny. För några år sedan var jag på mkt aktiv rådjursjakt. Först prickade jag ett på en 70-väg. Hade då Billiga harryförsäkring. Så mkt problem och trams så jag blev tokig. Det enda de inte försökte med var hastigheten som faktiskt inte var helt rätt. 4 månader senare med Folksam så jagade jag nu ett nytt rådjur på 90väg och en hastighet som nätt o jämt räddat kortet. Inte ett ord från skaderegleraren under stilleståndet. Ny front, motorhuv och dörr betalade de som ersättning av Aktivias gamla delar. Självrisken drog de bort med hjälp av stilleståndsersättningen jag hade. Kan lägga till att bilen var en Mondeo som jag gett 35k för. Nu senast så använde jag morsans jordhög i stället för broms när jag backade. Då pajjade ändröret på mitt rostiga sportavgassystem och så krökte sig röret en aning. Nu den nionde ska jag få skadan fixad med ett nytt orginalsystem (tack Gud) och så byter de även stötfångaren som inte blir snygg då uttaget blir tomt på högersidan. Ska man välja försäkring så bör man tänka på att man får vad man betalar för. Aldrig att jag väljer budgetförsäkringar igen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Mycket kloka råd. Man kan titta på andra försäkringobjekt, man bealar för vad man försäkrar. Jag håller på med flyg. Om jag försäkrar ett flygplan för 300.000:- betalar jag en viss procent på flygplansvärdet i avgift. Skulle det uppstå en totalskada betalar bolaget 300.000:-, oavsett flygplanets värde vid skadetillfället. Höjer man däremot värdet på samma flygplan till 600.000:- så samma sak, samma procentsats på 600.000-. Och vid en totalskada på flygplanet betalas 600.000:- oavsett marknadsvärdet. Man betalar för bolagets försäkringsrisk.
KKR skrev:Mycket kloka råd. Man kan titta på andra försäkringobjekt, man bealar för vad man försäkrar. Jag håller på med flyg. Om jag försäkrar ett flygplan för 300.000:- betalar jag en viss procent på flygplansvärdet i avgift. Skulle det uppstå en totalskada betalar bolaget 300.000:-, oavsett flygplanets värde vid skadetillfället. Höjer man däremot värdet på samma flygplan till 600.000:- så samma sak, samma procentsats på 600.000-. Och vid en totalskada på flygplanet betalas 600.000:- oavsett marknadsvärdet. Man betalar för bolagets försäkringsrisk.
Som med hundförsäkringar.
Folksams representant ringde mig o upplös om att min hund helt plödsligt blivit värd 100k och att jag borde höja försäkringsvärdet. Det va intressant till jag fick prisuppgiften. Så hon fortsatte vara värd 7000kr^^
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det där med att man får vad man betalar för förstår jag inte.
Vilket bolag som är billigast varierar ju från förare till förare och från bil till bil.
För mig med den bilen jag har nu så är Folksam billigast. Är de sämst då?
På min förra bil så var Trygg hansa billigast...

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]

Nej, en sådan överföring är o[…]

Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]