Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bernersjo
c70cab03 skrev:
bernersjo skrev:Förstår att det inte var i syftet att få en lägre premie som annars är den vanligaste orsaken, men never the less, försäkrat intresse oavsett... Det är ju inte försäkringstagarens bil, thats it! Men lycka till med överklagandet!

sista halvåret har ju jag stått på bilen. Då är det väl ändå min bil?
Jaha, nej då är det inte försäkrat intresse. Om bil och försäkring stod i ditt namn vid skadetillfället så är det grönt, ur den bemärkelsen. Sen går väl alla stöldskador där alla nycklar finns kvar (med imobilizer) till utredning, eftersom dom "inte går att stjäla".

Men ingenting är omöjligt, dom plockade ju en kille i en bil på väg in i Sverige med färja med bilen full med någon "ny avkodningsutrustning" som var ny för polisen. Tror det var i somras.. Annars har liknande fall varit uppe i Plus hos Sverker vid ett par tillfällen också minns jag.. Som sagt, ditt fall är inte unikt, men hoppas de löser sig för dig!
av c70cab03
Marlboroman skrev:
c70cab03 skrev:Men vad menar folk, att inga bilar med immoblizer stjäls?? Någonsin? Utan nyckel?

Nu kan jag en hel del om bilar, men just hur man kapar en bil med immobilizer, det är jag inte insatt i, och hur alla instrument är gifta med varandra, men det är ändå ej troligt i mitt fall, för den har nog rullats bort...
Försäkringsbolaget lutar sig mot en gammal dom som slog fast att bilar med immo är omöjliga att stjäla. Och allt sedan dess så har det blivit knepigare at få ut ersättning eftersom bilar ska vara omöjliga att stjäla. Så ditt fall är långt från unikt.

Intressant.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Marlboroman skrev:Försäkringsbolaget lutar sig mot en gammal dom som slog fast att bilar med immo är omöjliga att stjäla. Och allt sedan dess så har det blivit knepigare at få ut ersättning eftersom bilar ska vara omöjliga att stjäla. Så ditt fall är långt från unikt.
Med den logiken så borde de ta bort premien för stöld då...? Har de gjort det... nä!

Kan de komma undan att betala så försöker de in i det sista...
Användarvisningsbild
av CarMan
Lusläs försäkringsvilkoren. Står det i dom att man inte får ersättning om en bil med imobelizer blir stulen

imo har ju varit lagstadgad standard sen 1997 i alla bilar på svensk marknad (har det verkligen aldrig stulits nån sån?)

Jag kan ialla fall enkelt sno vilken bil som hels, bara lyfta upp ett hjulpar på en dolly eller hela bilen på en kärra.
av c70cab03
CarMan skrev:Lusläs försäkringsvilkoren. Står det i dom att man inte får ersättning om en bil med imobelizer blir stulen

imo har ju varit lagstadgad standard sen 1997 i alla bilar på svensk marknad (har det verkligen aldrig stulits nån sån?)

Jag kan ialla fall enkelt sno vilken bil som hels, bara lyfta upp ett hjulpar på en dolly eller hela bilen på en kärra.

det står väl inte i ngn föräkringsbolags villkor att det ej gäller för bilar m imobilizer.. utgår jag ifrån.
men betalt tar de.

ALDRIG finns ju inte.. som sagt, klart man kan sno en volvo, när mankan sno bmw och porsche.
Användarvisningsbild
av CarMan
För några år sedan stal dom en hyr bil som var nästa ny från oss (en volvo alltså, en V70N) Vi hade ala nycklar. den hitades i nåt litet laand i europa, mins inte vilket.
men det var en liten stad så en svensk som bodde där reagera på at det fans en svenskreggad bil där, o kolla upp saken efter nån vecka.
(även här var försäkringsbolaget sura, då vi inte hade alla nycklar! (polisen hade ena nyckeln :lol: o vi den andra) Så dom har inta altid så lät at förstå dom där försäkringsbolagen...
Användarvisningsbild
av CarMan
Står det inte "som undantag" i försäkringsvilkåren så gäller försäkringen.
mistänker man bedrägeri, så får väll försäkringsbolaget göra en polsanmälan.

ndrar om det inte blir konraktbrott att ta lagen i egna händer o inte ge dig ersättning, måste det inte till en rätte gång först som bevisar att dom har rätt?
av c70cab03
CarMan skrev:För några år sedan stal dom en hyr bil som var nästa ny från oss (en volvo alltså, en V70N) Vi hade ala nycklar. den hitades i nåt litet laand i europa, mins inte vilket.
men det var en liten stad så en svensk som bodde där reagera på at det fans en svenskreggad bil där, o kolla upp saken efter nån vecka.
(även här var försäkringsbolaget sura, då vi inte hade alla nycklar! (polisen hade ena nyckeln :lol: o vi den andra) Så dom har inta altid så lät at förstå dom där försäkringsbolagen...
:-(O) :-(O) :-(O) :-(O) :-(O) ..MÄ..
av c70cab03
CarMan skrev:Står det inte "som undantag" i försäkringsvilkåren så gäller försäkringen.
mistänker man bedrägeri, så får väll försäkringsbolaget göra en polsanmälan.

ndrar om det inte blir konraktbrott att ta lagen i egna händer o inte ge dig ersättning, måste det inte till en rätte gång först som bevisar att dom har rätt?

håller det?
Användarvisningsbild
av CarMan
Vet ej, men ni har ju ett kontrakt! Bäst att kolla vad det står i det!

Jag antar att man ofta tar en fuling om man tror nått verkar lurt, är det nått lurt så kanske man slippte köra den långa hårda vägen, då dom god tar att dom inte får ersättning om dom i grund o botten vet att försäkringsbolaget har rätt???
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p&[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]