Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

När fordonet ställs på igen, går trafikförsäkringen igång igen.
Försäkringen sägs upp om fordonet byter ägare. I annat fall kan försäkringen sägas upp i samband med huvudförfalludatumet på försäkringen.

MVH

Men jag har då bytt försäkringsbolag genom att ställa av bilen och säga upp försäkringen.
Så här står det i en Försäkringsguide jag har läst:
Hur gör man för att bryta nuvarande premieperiod?
- För att snabbare byta bolag, tex.
Man ställer av sitt fordon, säger tack och bock till ev automatisk garageförsäkring och sedan nästa dygn ställer man på, och tecknar ny försäkring. Plättlätt och gillas inte av försäkringsbranchen.
jaha skrev:Hur gör man för att bryta nuvarande premieperiod?
- För att snabbare byta bolag, tex.
Man ställer av sitt fordon, säger tack och bock till ev automatisk garageförsäkring och sedan nästa dygn ställer man på, och tecknar ny försäkring. Plättlätt och gillas inte av försäkringsbranchen.
Om man ställer av fordonet i tron av att man kan byta försäkringbolag och tecknar ytterligare en försäkring i annat bolag så sitter man med fordran från två försäkringbolag när man ställer på fordonet. Den första försäkringens trafikförsäkringsbevis ligger vilande i vägtrafikregistret under hela avställningsperioden, då det första försäkringsbolagets avtal gäller fram till nästa huvudförfalludatum.

Lite OT men svar på carmans inlägg gällande hantering. Alla försäkringbolag har denna hantering idag. Reparationsärenden mellan verkstad och försäkringbolag hanteras, hos de större försäkringsbolagen, helt elektroniskt.
"Märkesförsäkring" är inte obligatoriskt bättre. Alla de större försäkringbolagen har avtal med märkesverkstäder på samma sätt som "märkesförsäkringsgivarna".

Nog med OT.

MVH
Gällande hanteringen av försökring så går det säkert elektronsikt, men dt är STOR skillnad !!!

har man volvia så har man för det första bättre fömåner som kund (försäkringen gäller för maskinskada längre m.m.)
Sen henterings mässigt så litar dom på volvo verkstan & har 100% kunskap om volvo, så det blir itne massa onödiga förhalningar med letande av begagnade delar eller tvivelaktiga reprationer. man lagar biler rätt från början med rätt delar (finns en del andra försäkringsbolag som promt ska komma o kolla, leta begagnat i x anal dar innen man kryper till korset o köper nya delar)
CarMan skrev: leta begagnat i x anal dar innen man kryper till korset
:?: :wink:
Skriv till Volvia och fråga, då får du ett dokument för vidare diskussioner. Jag har också erfarit att det är på årsförfallodagen man kan byta, eller vid försäljning. Men brukar inte du ställa av bilen på vintern ändå?
svempus skrev:jag har inte haft några problem med att säga upp min bilförsäkring har på vissa bilar bara haft den i mindre än två månader. och det var inga problem att säga upp den det var bara att ringa och meddela att det...
Inte så mycket i information i detta inlägg. Vidareutveckla gärna.
Har det handlat om att du sålt bilarna? Har du kunnar säga upp din försäkring mitt i försäkringsperioden, utan att försäkringen gått till annullation pga av obetald premie, eller innan huvud förfallodatum?
Dela gärna med dig till forumsmedlemmarna.

MVH
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]