Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
DDD skrev:Brukare och ägare ska vara samma. Annars riskerar man att bli utan ersättning vid skada
Då kommer det som Tomas säger... vad händer om "man lånade ut bilen".. det kan däremot inte motbevisas.
Tomas88 skrev:Men det är väl tillåtet att låna ut sin bil?
Kan hålla med om att det fuskas lite väl mycket med detta att försäkra bilen på sina föräldrar men riskerar jag att bli utan ersättning (eller få mindre) om man som jag tex skulle låta ut bilen till min tjej och det skulle hända nåt? Hon är lite yngre än mig men båda under 24.
Ja jag kan läsa försäkringsvillkoren och har läst igenom de också lite halvnoga när jag tecknade försäkringen men vet någon kanske vet ändå. Jag har Folksam Volvoförsäkring.
av Lövet
Lite grejer som försäkringsbolagen gör för att ta reda på om verkligen du eller din mor äger bilen:

*Kräver bevis på vem som har betalat bilen och var pengarna kommer från
*Kontaktar grannar och hör efter om bilen brukar stå parkerad hos "morsan"
*Kollar igenom forum och Internet på bilder, träffar, diskussioner där bilen förekommer för att leta efter tecken på att bilen inte huvudsakligen brukas av en mamma i 50-årsåldern

Försäkringsutredare är väldigt ofta gamla poliser. Och de är smartare än du.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ringde till Folksam och frågade om det fanns någon risk att få högre självrisk eller lägre ersättning om man lånar ut bilen.
Det skulle det inte bli om man bara lånade ut den sa han jag pratade med.
Användarvisningsbild
av Guligan
opA skrev:Gör det enkelt isåfall.. ganska fult men sälj bilen till t.ex farsan eller morsan.. eller någon annan person du litar på och "köp" sedan tillbaka den.

Är det stor skillnad på priset så sparar du ganska mycket pengar på att göra så.. ett ägarbyte kostar ju ändå knappt något :)

Tror inte transportstyrelsen eller någon reagerar på det ändå.
Detta är väl det bästa rådet hittills. Om inte bilen är hyfsat ny så spelar det knappast roll att bilen får två ägare till. Men som resten av gänget skriver - kom ihåg att ägare och brukare bör vara samma person. Byt därför tillbaks snabbt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Märkligt att inte Polisen använder detta. Om din bil blir fotad av en hastighetskamera och föraren inte går att identifiera så kommer ett brev till ägaren om att vänligen tala om vem som körde bilen. Svarar ägaren inte avskrivs allt. Man kollar körkortsfoton på ägaren och ägarens familj, inget mer. Om det skulle vara förbjudet att "låna ut" bilen är ju processen för ägaren enkel, betala eller bli anmäld.
Användarvisningsbild
av Fisch
Jag gjorde iallafall inget ägarbyte, utan jag ställde av bilen över helgen. Detta var i januari och bytet gick snabbt och minst sagt smidigt.
av bluesman
KKR skrev:Märkligt att inte Polisen använder detta. Om din bil blir fotad av en hastighetskamera och föraren inte går att identifiera så kommer ett brev till ägaren om att vänligen tala om vem som körde bilen. Svarar ägaren inte avskrivs allt. Man kollar körkortsfoton på ägaren och ägarens familj, inget mer. Om det skulle vara förbjudet att "låna ut" bilen är ju processen för ägaren enkel, betala eller bli anmäld.
Hej

Jag fick ett brev att jag var skyldig enligt någon rättegångsbalt att uppge vem som körde, kan man alltså bara strunta i att svara menar du?
Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]