- mån 24 maj 2010, 23:39
Har idag hämtat ut bilen från Bilia. Det som från början skulle ta 3 dgr. har nu tagit 2 veckor prick. Bilen lämnades in den 10 maj och skulle vara färdig 12 maj. På onsdag den 12 maj ringer dom och säger att dom har gömt att lacka stötfångaren :( :(
Bilen skall nu vara färdig den 17-18 maj. Ringer dom på tisdag den 18 maj då jag inte hört nått och då säger dom att stötfångaren måste lackas om igen, den första lackningen blev inte bra. På fredag den 21 maj ringer dom och säger att bilen är klar. Jag säger att jag kommer och hämtar den idag då jag har varit bortrest sen i fredags. Dom påpekar också flera ggr. att jag måste betala självrisken på 3000 kr. då vållande frågan inte är avgjord än.
Åker till södertälje idag efter jobbet, betalar självrisken och får nycklarna. Går ut och tittar på bilen. Ser vid första anblicken ganska bra ur. Låser upp och tänker att jag skall kolla bakluckelåset. Stoppar in nyckeln och skall vrida om, får hela låscylindern i näven. Yippi igen :( :( .
Går in till kundmottagningen igen och pratar med en kille. Han kommer ut och tittar. Han försöker få tag på någon på plåtverkstan fast dom har redan slutat för en halvtimme sedan. Tillslut får han tag på en kille. Jag får åka ner till plåtverkstan
och han tittar på låset och bara kliar sig i huvet och säger att han inte kan göra något. Jag förklarar att jag inte bor i södertälje, att jag måste ta ledigt från jobbet igen för att lämna in bilen osv. Spelar ingen roll, jag får boka ny tid och återkomma. Blir så trött på detta. Synar den nylackade bakluckan lite mer och hittar en liten repa också. Tycker också att stötfångaren hänger lite snett, avgssystemet hänger väldigt långt ner, långt nedanför "hålet" i stötfångaren. Spoilern på luckan
är repad, kanske går att polera bort men inte säkert, glaset till den ena skyltbelysningen är inte fastskruvad ordentligt och nummerplåten är inte fastskruvad ordentligt.
Dom har som sagt hängt på en begagnad lucka och stötfångare som dom har lackat. Sedan flyttat över min spoiler, min torkarmekanism med motor, låskolv osv. Handtaget är tydligen ett annat som dom har lackat i bilens färg eftersom mitt gamla handtag var lackat.
Det är väl därför dom har "glömt" att sätta fast låskolven och skruva fast glaset till skyltbelysningen.
Dom har också flyttat över min gamla bakruta, brukar man göra så?
Har inte kollat än om bakrutetorkare, spolning, bakrutedefroster med mera fungerar eller ej.
En anledning till att jag inte tog hyrbil var att jobbet bara skulle ta 2-3 dgr. inte 2 veckor.
Kan man nu kräva någon typ av kompensation för allt strul och att jag måste dit med bilen igen, ta ledigt från jobbet igen osv?
Är faktiskt första gången jag har någon bil inne för plåt skador.
Kom hem och öppnade mailboxen, för första gången sedan i torsdags då jag varit bortrest. Där fanns ett mail från Volvia som
bekräftade att motparten är hellt och fullt vållande till olyckan. Det innebär att jag inte skall betala någon självrisk, alltid något.
Är som sagt inte så väldigt imponerad av "kundmottagandet" i detta fall.
Var bara tvungen att skriva av mig lite.
S80 07 Turbo aut summum .
Mackan