Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Det jag tycker är märkligt är att vi tolererar "skitbetende" av bilförsäljare, översätt betendet till ja, tja, Möbelbranschen !!
Det skulle ta hus i h....-e om dom betedde sig som en normal bilhandlare !
Du skriver " ta lätt på" lyssna på dig själv hihihi.
Men men tids nog kommer det väl förändring även inom den branschen eller ?
Under tiden får vi väl behandla dom som lögnhalsar o bluffmakare !! :-O)
Freddie 8)
av hansjkpg
wissel skrev:Det jag tycker är märkligt är att vi tolererar "skitbetende" av bilförsäljare, översätt betendet till ja, tja, Möbelbranschen !!
Det skulle ta hus i h....-e om dom betedde sig som en normal bilhandlare !
Du skriver " ta lätt på" lyssna på dig själv hihihi.
Men men tids nog kommer det väl förändring även inom den branschen eller ?
Under tiden får vi väl behandla dom som lögnhalsar o bluffmakare !! :-O)
Freddie 8)
En bilförsäljare är en bilförsäljare för att han är smord i käften , det bara är så , enda sättet att få bort den attityden från dom är att INTE godta en bil utan det man tycker ska ingå , Serviceboken är en sådan sak,
Förhoppningsvis löser det sig för snubben på bästa sätt ändå, men hur påvisar man att felet fanns där ?? varför köpa en bil det är fel på ?? svåra juridiska frågor
av Fred
Det jag undrar är hur en motor kan rasa för att en service missats!! Det är ju helt otroligt!

Hur som helst gäller konsumentköplagen som ger ett mycket gott skydd för köparen. Mitt råd: läs på och hänvisa till konsumentköplagen. Om inte handlaren ger med sig, anmäl till ARN (Allmänna ReklamationsNämnden)!

Lycka till och stå på dig!
Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
Fred skrev:Det jag undrar är hur en motor kan rasa för att en service missats!! Det är ju helt otroligt!

Hur som helst gäller konsumentköplagen som ger ett mycket gott skydd för köparen. Mitt råd: läs på och hänvisa till konsumentköplagen. Om inte handlaren ger med sig, anmäl till ARN (Allmänna ReklamationsNämnden)!

Lycka till och stå på dig!
Mvh
/Fred
Klart motorn kan rasa om inte nån kolar oljan (eler fyller på det som saknas) på 4700 mil
Användarvisningsbild
av CarMan
det jag undrar är, om inte service lampan lyste? om den inte lyste så har nån med flit mörkat att servicen inte är gjodr = fusk & då är man i en annan sits.
om den lyste så borde man som köpare defenetivt ta reda på när den senast servades & omedelbart göra en service.

om bilen är en 04: så ska den ha servats 4-5 gånger beroende på när dn är uttagen... att bar hitta 2 stämplar är defenetivt inte bra & det är skönt att försäkringsbolagen säter ned foten iblend.
För jag blirs så trött när jag får in en bil jag vet har varit på en annan verksta o vet att dom gjort fel när om bytt olja i automatlådan, o ändå tar försäkringsbolaget kostnaden för reprationen...
av Daddan
Fortfarande är det så att köparen i detta fall inte hade möjlighet att kontrollera serviceboken innan köpet. Och som Carman säger, lös inte servicelampan har de kanske medvetet mörkat detta dessutom. De erbjuder dig halva kostnaden eftersom de antagligen vet att de gjort fel.

Har du skriftligt på att den skulle levereras fullservad och ok så är det solklart ny motor på deras bekostnad med alla utgifter för hyrbil osv. betalda. Dessutom riskerar de vidare konsekvenser om de avsiktligen mörkat något de känt till. Vi känner inte till alla fakta dock.
Användarvisningsbild
av CarMan
klart möjligheten fans att kolla service boken !!! man ska inte ha brottom när kan köper bil ! har men inte sett service boken så väntar man med köpet, eller får skriftkigt på att man får 100% tilbaka på affären om den inte motsvarar vad säljaren säger.

Säljaren kan ju på 5 minuter gå bort till verkstan o be om kopior på alla arbten utförda på bilen (förutsatt att de är gjorda i samma konsern)
Användarvisningsbild
av stone
Fred skrev:Det jag undrar är hur en motor kan rasa för att en service missats!! Det är ju helt otroligt!
Instämmer med Fred. Hur kan det ske? Ok om den slits mer än nödvändigt med en överhoppad service men att rasa! Det är ändå för mycket. Den har väl inte gått torrt, utan olja överhuvudtaget.
av Fred
Det finns väl varning för låg oljenivå? Då kan den ju inte gå torrt utan att föraren får reda på det.

Servicebok hit och service bok dit...det står ingenting i konsumentköplagen om servicebok. Läs på om den så är fallet solklart! Finns på Konsumentverkets hemsida och är skriven på ett sätt som är enkelt att förstå (inga knepiga juridiska omskrivningar).
Användarvisningsbild
av CarMan
om det är för lite olja i motorn, så blir olja för varm o tappar viktiga egenskaper.
en av de aldra viktigaste sakerna oljan gör är att kyla !
en annan sak som händer är att den "koksar" eller liknande, i förlängningen bildas det "kaffesump" i oljatroget som täpper igen olje silen o olje trycket sänks denom att flödet är för lågt.

oljetrycker på en normal motor är ca 2 bar på tomgång & upp till 4 bar på varv, där övertrycksventilen öppnar. oljetrycksvakten varnar när oljetrycket är lägre än 0,3 bar

sn är det ju inte så att man bara missat en service! om man servar en gång / år så fatas ju flera servicar + det att man nästan åkt 5000 mil sen senaste servicen. det är gasnka långt över intervallen!

Ok tack för svaret. Kollade tändstiften […]

Koppling föll i golvet

Nivån såg bra ut. Har nu beställ[…]

Första bytet på en Bosch-verkstad, and[…]

Hejsan. Ja det är så att jag är in[…]