Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av anp
Spiralkinder skrev:
Loner skrev:
adde34 skrev:Får vänta till september att byta försäkringbolag..
Du kan ju alltid ställ av bilen, och på sätt få annullera och byta f-bolag.

/L
Det är inga som helst problem att byta FB oavsett om bilen är påställd eller inte.
Om du nu väljer att ha IF istället för Volvia så anmäl bara på IF's hemsida att du vill teckna försäkring hos IF.
Dom kommer i sin tur kontakta Volvia om att ett försäkringsbyte skett.

Dock kanske du bör vänta tills allting är utrett ang. inbrottet...
Källa på det?

Möjligen kan det gå att byta bolag inom IF koncernen, men även det känns tveksamt efter vad jag upplevt av f-bolagsbyte mitt i en försäkringperiod.
av sssljo
Har en kollektiv hemförsäkring(via facket) och den täckte vid inbrott i källarförråd, tror att det kallas lösöre. Och mitt bolag har idag ingen övre gräns(ekonomiskt). Det som stals var ett par 17 tummare med friska sommar sulor. Blev ersatt även för skador på förrådet. Och mig veterligen får jag förvara det mesta i min källare eller garage, till och med bil tillbehör såsom laddare och lösa däck.
Användarvisningsbild
av Severin
Källa: Konsumenternas försäkringsbyrå

När kan jag byta bilförsäkring?

Det avtal du ingått med försäkringsbolaget är vanligen 1-årigt. Du kan därför bara byta försäkringsbolag vid försäkringens årsförfallodag eller när du byter bil. Detta gäller oavsett om du betalar premien månads-, kvartals-, halvårs- eller årsvis.

Du kan dock som försäkringstagare i Atava säga upp försäkringen när som helst med 30 dagars uppsägningstid.
Användarvisningsbild
av camaro69
adde34 skrev:Jo , det kan man säga men länsförsäkringar är mycket bättre för de har helt andra vilkor. Får vänta till september att byta försäkringbolag. För Volvia vill jag inte veta längre för att de går via IF färsäkringar och de är de värsta som finns. Det funkar jättebra medan du betalar in din försäkring , men sen när det händer nåt får man inte ett skit. Jävla idioter.
Jag har bytt från Länsförsäkringar till Volvia. Fick en skada (ej vållande, lastbil tappade sten från flaket).

Upplevde att LF var sämre än sämst. Fy f-n, aldrig mer LF. :evil:
Användarvisningsbild
av CarMan
Brainy skrev:Nu är inte jag någon expert på bilförsäkringar men jag tycker det låter rätt så självklart att saker som inte är i bilen / monterade på bilen inte ska gå på bilförsäkringen.
Hade jag haft dem hemma i förrådet och inte fått det på hemförsäkringen så hade jag däremot blivit mäkta förbannad.
Lär ta och lusläsa mitt försäkringsavtal och se om jag behöver teckna någon tilläggsförsäkring.

Är det en garagelänga du har eller är det ett eget garage på egen tomt? Vilka har du hemförsäkringen hos? Säger dom nej med motiveringen att bilförsäkringen ska täcka saker som inte sitter på bilen för stunden?

/Anders
Jag är tämligan övertygad om att alla försäkringsbolak har samma regler gällande vilken försäkring som tar den omgång hjul som inte sitte på bilen, där ingår också takbox o sånt.
har man inbrott i hemet7 förfådet så täcker hemförsäkringen de saker man har i hemet (kläder, möbler)
Användarvisningsbild
av Brainy
och i förrådet till hemmet har man även vinterdäck, lite småbildelar och verktyg.
Jag har ju för tusan bilgrejjer hemma som jag inte ens äger någon bil de passar till, nog tusan räknar jag med att min hemförsäkring som ska täcka mot inbrott ska stå för detta. Med viss avräkning såklart.

Ska försöka komma ihåg att ringa och fråga imorgon.
Användarvisningsbild
av CarMan
Försäkringar är konstigare än man tror.
säg att du bor i lägenhet. o en granne får en brandskada i sin lägenhet, då täcks detta av den lägenhets innehavarens hamförsäkring.
men sen kanske du & de andra får led eller rökskador, då täcks inte det av hans försäkring ! det får du ta på din försäkring.

det samma gäller om bilen du parkerat bredvid börjar att brinna, dina skador får du ta på din försäkring
anp skrev:Källa på det?

Möjligen kan det gå att byta bolag inom IF koncernen, men även det känns tveksamt efter vad jag upplevt av f-bolagsbyte mitt i en försäkringperiod.
Har ingen källa mer än egna erfarenheter. :) Har vid flertalet gånger bytt försäkringsbolag på det viset. Även om dom inte ingått i samma koncern. Sen om jag nu har haft "turen" att pricka den sk årsförfallodagen dom gångerna jag bytt på det viset ska jag låta vara osagt. Hur som helst har det funkat utan problem för min egen del.
Sen skulle jag faktiskt tro att även om det nu finns bestämda regler för när och hur du får byta försäkringsbolag så går det säkert att lösa om du ringer till kundtjänst och är trevlig och artig. Dom klarar mer än vad man tror när man är trevlig. :)
av DDD
Försäkringsavtal gäller normalt sätt ett år i taget från till huvudförfalludatumet och kan inte sägas upp bara för att man vill byta försäkringsbolag. Det är heller inte möjligt att ställa av ett fordon bara för att sedan byta försäkringsbolag eftersom trafikförsäkringsbeviset i vägtrafikregistret blir vilande när ett fordon ställs av. Vid påställning aktiveras trafikförsäkringsbeviset och försäkringen startar per automatik. Om det redan finns ett trafikförsäkringsbevis från ett bolag i vägtrafikregistret så kan inte ett annat försäkringsbolag lägga in trafikförsäkringsbevis i vägtrafikregistret.
Under avtalstiden kan byte av försäkringsbolag först ske efter ett ägarbyte av fordonet. Vissa försäkringsbolag har enligt försäkringsavtalet inskrivet i sina försäkringsvillkor att försäkringstagaren har rätt att byta försäkringsbolag om försäkringstagaren inte är "nöjd" efter en skadehändelse.

Volvia ingår i IF-koncernen.

Fordonstillbehör som är avmonterade kan i vissa fall ersättas av hemförsäkringen med aktsamhetskrav samt beloppsbegränsning för fordonstillbehören. Detta gäller inte alla försäkringsbolag. Se respektive bolags hemförsäkringsvillkor.
3G släcks

De flesta SIM-kort fungerar idag på alla ope[…]

Trasig Renault Scenic

Varit ute och grejat lite idag också. Kö[…]

Vad är det för bil???

Inkörning av ny V60 T6 2026

Vi bilägare skriver 2025-05-05 följande:[…]