Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
anledning till att låsmuttrarna på många stälen inte monteras är för att kunden inte aktivt har valt att han ska ha låsbultar. kunden har fått med det i nått av de paket han valt till bilen. Så kunden vet i många fall inte om att han har låsbultar o det förekomer att han då förlägger låshylsan.

om han själv monterar låsbultarna så är han medveten om att han har det...
AndreasXC70 skrev:Köpte min XC70-04 i våras så nu var det dags att byta till vinterdäck för första gången.
Låsbults-nyckeln saknades dock, hade inte tänkt på den innan...Original volvo låsbultar.
Ringde Volvo - "nej, sånt kan inte vi ordna, de får du beställa själv från tyskland".

Som tur var fanns lappen med koden kvar i bilen (till låsbultarna) där det även stod en adress dit de skulle skickas, i tyskland.
Gällande betalning så stod det att man skulle skicka en check eller sina kortuppgifter, stod dock inte vad det kostade.
Jag skickade ner koden i ett rek-kuvert tillsammans med mina kortuppgifter, 6 vardgar sedan dök låsbulten upp och kostade 18 Euro plus kostnaden för det rekommenderade brev som jag skickade till tyskland.

Fick ju det jag beställde, och inom skälig tid med tanke på upplägget, men helt sjukt (tycker jag) att volvo inte kunde hjälpa till med detta.

Konstigt, råkade ut för samma sak, men när jag gick till vår Volvo-handlare här i stan (Bilbolaget är kedjan) så var det då inga som helst problem. Han skrev av koden och beställde bums en ny hylsa som kom efter drygt en vecka. Nu är inte jag en frekvent verkstadsgäst, men killarna och tjejerna här i Bollnäs har då alltid uppfört sig med den äran och servicekänslan som man kan begära de gånger jag är i kontakt om så bara för att kolla pris.
Vi kanske är mer "bortskämda" vi som bor på landet..... :D
av Infide
Jag drar mina med typ....50 Nm och de har inte suttit hårdare än jag dragit dem de gångerna jag har haft av dem. Har 2 uppsättningar så jag drar de vanliga bultarna desto hårdare. Mycket kopparpasta och känsla i armarna så är det lugnt (hoppas jag inte får äta upp detta om några veckor då jag skiftar hjul.....)
av macallan
Jag hörde att den 1:a generationen av låsbultar e skit..nu ska det finnas en variant som e bättre ska visst se trekantig ut,naturligtvis lite dyrare men så e de ju me allt!
jag fick svetsa på ett rör,svetsade på insidan av röret sedan svetsa på en mutter och dra försiktigt..med hela fälgen tejpad för att minimera skador..det gick bra.
ett tips är att göra såhär,jag testade avdragningshylsor men de var bara dyra.
lycka till ni därute med låsbultarna.
-jag har inga längre..
Användarvisningsbild
av CarMan
det har funits 3 olika serier som varit dåliga på olika sätt.

jag har den näst nyaste serien, o den drar jag med 140 Nm det är aldrig några problem.

Jag har rena fälgar & nav!
om fälgen oxiderar så blir den större!
av ZupiCo
Fred skrev:Hej alla!

Nu kan jag sälla mig till alla andra med låsbultsproblemet. Varför skriver jag då en ny tråd om detta? Jo, jag vill berätta min historia och komplettera den med bemötandet och inställningen hos Bilias verkstadschef. Det blir ett långt inlägg men jag hoppas att ni orkar läsa det....

(Citerar inte hela inlägget)

...Nej, nu ska allt som går utföras av mig själv eller mindre verkstäder! Och aldrig att jag köper Volvo igen!

Mvh
/Fred
Jag kommer aldrig att förstå sådant bemötande. Visst, om du hade klampat in på kontoret och begärt att få en helt ny bil kan man förstå att de ifrågasätter såpass mycket, men en sats med låsbultar? Verkstadens anseende måste väl vara mycket mera värt än kostnaden för att ersätta dem.
av Fred
ZupiCo skrev:Jag kommer aldrig att förstå sådant bemötande. Visst, om du hade klampat in på kontoret och begärt att få en helt ny bil kan man förstå att de ifrågasätter såpass mycket, men en sats med låsbultar? Verkstadens anseende måste väl vara mycket mera värt än kostnaden för att ersätta dem.
Grejen är ju den att jag bara ville reklamera låshylsan! Vi snackar om 240 spänn!! Det var knappast kostnaden som var det viktiga för honom, det var att jag var en jobbig kund som antingen försökte blåsa honom genom att lämna in en gammal hylsa eller så var jag inkompetent och hade förstört hylsan genom handhavandefel. Han hävdade att det inte var något fel på konstruktionen utan det var fel på kunden!

Jag hade förstått honom om jag var den enda kunden som hade råkat ut för detta men det är ju bevisligen allmänt känt att detta låsbultssystem är uselt. Det är denna inställning, från återförsäljare och Volvo, som gör att jag kommer välja ett annat märke nästa gång jag köper en bil.

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]