Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av uno83
Förra ägaren på bilen bör väl kunna intyga vem som köpt bilen? Åtminstonde om det var en äldre herre eller en ung kille bör man ju komma ihåg.
Användarvisningsbild
av Sirus
Fraz skrev: För att dom skall betala ut ersättning så SKALL följande tre saker stämma:

1, Ägaren skall stå som ägare på bilen hos bilregistret

2, Ägaren hos bilregistret skall vara samma (namn) som på kvittot

3, Ägaren skall försäkra bilen på sig själv

Dessa tre saker SKALL ha samma namn!
Jag och min sambo har en V70R -98 och den står skriven på henne. Hon står som ägare i VV och kvittot. Men jag brukar ju bilen ungefär lika mycket som hon gör.

Då måste ju försäkringen gälla även om jag "lyckas" med något. Eller?
Användarvisningsbild
av Loner
Sevak skrev:De krävde kvitto på bilen. Det får man inte när man köper från en privat person.
Utan kvitto kan ni ju inte ens bevis att din morfar äger bilen!

Och detta med komemr att bli vanligare o vanligare att bolagen gör, äger din morfar fler bilar?
F-bolagen brukar vilja kolla upp hur köpaskillinagr betalats, tex om du gett morfar en massa pengar samtidigt som han köpte en bil.
Vem tankar bilen, äger du nått tankkort, äger morfar nått tankkort, stämmer hans tankningar mot körd sträcka osv..

Det gäller för dig att bevisa att DU inte brukar bilen.

/L
Användarvisningsbild
av Loner
Sirus skrev: Jag och min sambo har en V70R -98 och den står skriven på henne. Hon står som ägare i VV och kvittot. Men jag brukar ju bilen ungefär lika mycket som hon gör.
Är ni mantals-skrivna på samma adress så är det inge som helst problem, det f-bolgen vill stävja är samma som händemed motorcyklar förrut, tonåringar köper motorstarka fordon och skriver dom på den i släkten som har lägst premie. Det finns ju en anledning till att preimein är högre för viss kategorier... och den blir ju inte direkt lägre om en del "fuskar".

/L (vår bil är oxå skriven på kvinnan i huset, fast på kvittot står vi båda så hon inte skall dra med bilen...)
av anp
Fraz skrev:
anp skrev:Om din morfar äger bilen, så borde det väl inte vara så svårt att bevisa detta via grannar, parkering, underhåll mm?

Vad gäller kvitto, så ser jag inte det som en självklarhet vid privata affärer.
Varför vill man inte ha kvitto?..

Små skit från Blocket som säkert är stulet spelar la ingen roll. Men en bil, hallå!..
De gånger jag haft med f-bolag att göra vad gäller bilförsäkringen och bilen ifråga. Har aldrig kvitto nämnts som ett krav för ersättning.
Däremot har de frågat om värdet på bilen. Och faktiskt värde och kvittobelopp, behöver ju inte vara samma sak.

Av alla bilar jag köpt/sålt, har kvitto efterfrågats/getts vid ganska få tillfällen.
Nu har värdet sällan överstigit 10000 kronor, men ändå.
av v70rawd-04
måste bara flika in att citat:"Hon jag prata med lät som en rasist" är så larvigt och en ganska allvarlig anklagelse som i omständigheterna inte har en enda sak men Folksam och försäkringar att göra...

hört talas om positiv särbehandling?
Användarvisningsbild
av vickan
Sevak skrev:Jag är så jävla förbannad. Jag låna min morfars bil en ford focus 01. Krockade nu den 9 dec. Idioterna tror att det är min bil bara för jag är ung så tror de att jag skrivit bilen på min morfars namn. De säger att min morfar inte ska få någon ersättning. Bilen va för helvete helförsäkrad. De sa när ni får hem brevet kan ni överklaga. Om de skulle va så att jag skrev den på hans namn vad fan har de för bevis på att det är min?

Vad ska jag göra för att få ersättning. Kan jag inte få mer ersättning för de har dragit ut de på tiden. Hon jag prata med lät som en rasist. De krävde kvitto på bilen. Det får man inte när man köper från en privat person. Men vi skickade in ett bankuttag som min morbror tog ut för o ge min morfar för bilen. Min morbror bor fortfarande hemma. De sa det är inget bevis på att det är din morfar som äger bilen.

Va med om en olycka förra året en taxi körde in i mig. Bilen blev skrot de va en väns bil. Länsförsäkringar betalade ut inom 8 dagar utan att fråga efter banktransaktioner eller något jävla kvitto.
Det går inte riktigt jämföra din förra olycka med denna, då det var någon annan som orsakade den förra och, antagligen, du själv som orsakade denna?.

Vad gäller ersättning, du kan ju alltid kontakta den förra ägaren och skriva ett kvitto, om man nu får det? Det finns färdiga mallar på både, blocket.se och konsumentverket.se att ladda hem. Då har du ju faktiskt ett kvitto och är det som du säger att det är din morfar som äger och brukar bilen så borde det ju inte bli några problem där.

Annars ör det nog tyvärr så att du får vänta på beslutet och sedan överklaga det. Ta hjälp av en advokat, konsumentrådgivare eller annan sakkunnig person är ju inte heller helt fel! Lycka till!
Användarvisningsbild
av Fraz
anp skrev:
Fraz skrev:
anp skrev:Om din morfar äger bilen, så borde det väl inte vara så svårt att bevisa detta via grannar, parkering, underhåll mm?

Vad gäller kvitto, så ser jag inte det som en självklarhet vid privata affärer.
Varför vill man inte ha kvitto?..

Små skit från Blocket som säkert är stulet spelar la ingen roll. Men en bil, hallå!..
De gånger jag haft med f-bolag att göra vad gäller bilförsäkringen och bilen ifråga. Har aldrig kvitto nämnts som ett krav för ersättning.
Däremot har de frågat om värdet på bilen. Och faktiskt värde och kvittobelopp, behöver ju inte vara samma sak.

Av alla bilar jag köpt/sålt, har kvitto efterfrågats/getts vid ganska få tillfällen.
Ta då och börja med kvitton. Du kan få problem med bolag och myndigheter, om dom vill bråka..
Användarvisningsbild
av Fraz
Loner skrev:
Sirus skrev: Jag och min sambo har en V70R -98 och den står skriven på henne. Hon står som ägare i VV och kvittot. Men jag brukar ju bilen ungefär lika mycket som hon gör.
Är ni mantals-skrivna på samma adress så är det inge som helst problem, det f-bolgen vill stävja är samma som händemed motorcyklar förrut, tonåringar köper motorstarka fordon och skriver dom på den i släkten som har lägst premie. Det finns ju en anledning till att preimein är högre för viss kategorier... och den blir ju inte direkt lägre om en del "fuskar".

/L (vår bil är oxå skriven på kvinnan i huset, fast på kvittot står vi båda så hon inte skall dra med bilen...)
Japp! Loner har rätt.
av anp
Fraz skrev:
anp skrev:
Fraz skrev: Varför vill man inte ha kvitto?..

Ta då och börja med kvitton. Du kan få problem med bolag och myndigheter, om dom vill bråka..
Visst är det kanske korrekt att ha kvitto, men jag tror också det handlar mycket om ärendet i sig också.
Fel person i fel bil på fel ställe, kan ge ersättningsproblem trots fullgod dokumentation.

Hur stor tilltro sätter egentligen ett f-bolag till ett kvitto mellan privatpersoner? Marknadsvärdet och egentligt ägarförhållande, är väl mer intressant ur deras perpektiv?

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]