Lilja skrev:Funk har redan svarat, men generellt sett så måste varje fordon ha en egen giltig försäkring för att ersättning skall utgå.Funk skrev:Det där var riktigt tråkigt..Men om man bränner upp en bil i garaget gäller väl hemförsäkringen?
När jag haft hobbybilar så har jag alltid haft avställningsförsäkring, d.v.s en försäkring som är ungefär likvärdig en halvförsäkring men utan trafikdelen. Man kan ju t.ex ha oturen att bränna upp en bil vid svetsning, och då är det skönt att ha försäkringsskydd även om bilen är avställd...
I mitt fall så gällde försäkringen även vid trailning och transport.
/Thomas
Också en sak många tyvärr missar när det kommer till fordon och förvaring.
Jag har varje skrotbil här hemma avställnings/garageförsäkrad, just utifall något händer. Likaså kompisen som också har en massa bilar.
Bara en sådan sak som om någon stjäl min avställda, men körbara skrotbil. Utan försäkring förlorar jag inte bara bilen ifall den stjäls. Blir den bärgad från dumpningsplatsen, så måste jag också betala bärgningskostnaden. Så att spara litegranna, kan bli väldigt dyrt.
Sedan vinner jag ju lite premierabatt den vägen också, i.o.m att jag har flera försäkringar hos X f-bolag.