Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
För fastigheten ja, men inte bilen. Samma sak vid stöld av bil och delar till den om jag minns rätt..

/Thomas
av anp
Lilja skrev:
Funk skrev:Det där var riktigt tråkigt..
När jag haft hobbybilar så har jag alltid haft avställningsförsäkring, d.v.s en försäkring som är ungefär likvärdig en halvförsäkring men utan trafikdelen. Man kan ju t.ex ha oturen att bränna upp en bil vid svetsning, och då är det skönt att ha försäkringsskydd även om bilen är avställd...
I mitt fall så gällde försäkringen även vid trailning och transport.

/Thomas
Men om man bränner upp en bil i garaget gäller väl hemförsäkringen?
Funk har redan svarat, men generellt sett så måste varje fordon ha en egen giltig försäkring för att ersättning skall utgå.
Också en sak många tyvärr missar när det kommer till fordon och förvaring.

Jag har varje skrotbil här hemma avställnings/garageförsäkrad, just utifall något händer. Likaså kompisen som också har en massa bilar.
Bara en sådan sak som om någon stjäl min avställda, men körbara skrotbil. Utan försäkring förlorar jag inte bara bilen ifall den stjäls. Blir den bärgad från dumpningsplatsen, så måste jag också betala bärgningskostnaden. Så att spara litegranna, kan bli väldigt dyrt.

Sedan vinner jag ju lite premierabatt den vägen också, i.o.m att jag har flera försäkringar hos X f-bolag.
av volvo1618
Har fått höra i dag av okq8 att om släpet orsakat "olyckan" täcker släpets försäkring även lasten.
Ett däck exploderade så det är ju en tolkningsfråga....

Har ochså sett att min hemförsäkring ersätter skada på medförd egendom vid trafikolycka/transport.

Får se vad de säger på måndag!
Användarvisningsbild
av Lilja
volvo1618 skrev:Har fått höra i dag av okq8 att om släpet orsakat "olyckan" täcker släpets försäkring även lasten.

Har ochså sett att min hemförsäkring ersätter skada på medförd egendom vid trafikolycka/transport.

Problemet är dock om färdskrivaren visar att du körde över 80km/h vid olyckstillfället. Då finns risken att försäkringen inte gäller eftersom försäkringsbolaget kan hävda att däcket exploderade pga för hög hastighet. Det händer ofta att lastbilar kör lite för fort och däcken blir varma och slitbanan går med resultat att däcket exploderar.
av volvo1618
körde 70km/h och det står i polis rapporten villket ochså kan intygas av en bilist som såg händelseförloppet.
Även hans redogörelse finns med i rapporten.
kanske löser sig då..
Användarvisningsbild
av Funk
Problemet är väl att försäkringen ändå inte gäller för motorfordon, kolla i undantagen...
Men om däcket small så kan ju släpets försäkring vara din räddning.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Loner
volvo1618 skrev: Har ochså sett att min hemförsäkring ersätter skada på medförd egendom vid trafikolycka/transport.
Lös egendom ja, men en bil räknas inte som det :(

/L
av volvo1618
Återkommer på måndag när jag vet hur det gått..
Så blir vi förmodligen klokare allihopa=)
av anp
volvo1618 skrev:Har fått höra i dag av okq8 att om släpet orsakat "olyckan" täcker släpets försäkring även lasten.

Vad vägde lasten, och vad klarar trailern/däcken för maxlast?

Vid överlast är ju risken större för däckhaveri p.g.a varmgång.
Samt en orsak att neka ersättning också gissar jag.

Lilja: Färdskrivare?
Användarvisningsbild
av Lilja
anp skrev:

Vad vägde lasten, och vad klarar trailern/däcken för maxlast?

Vid överlast är ju risken större för däckhaveri p.g.a varmgång.
Samt en orsak att neka ersättning också gissar jag.

Lilja: Färdskrivare?
Alla tunga lastbilar har färdskrivare, antingen digital eller analog. Färdskrivaren mäter hur långt man kört, hur snabbt man kört, när man bromsat etc etc.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS