Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Marbas
DU borde få vad du hade... Tänk om Saaben had kört in i ditt staket, skulle du bara få ett nytt "standard" staket, eller ett likadant som du hade? Nej, det är detta vi har trafikförsäkringen till.
av Luthor
Vad jag vet så borde det väl bli "SAAB-killens" försäkringsbolag som kommer att få ersätta dina skador, detta under förutsättning att de (försäkringsbolagen) tycker att han är vållande... Kan också meddela att även om vållandefrågan är solklar för polisens räkning så är det inte 100% säkert att försäkringsbolagen kommer fram till samma slutsats, i detta fall har jag dock svårt att se hur det skulle kunna sluta till din nackdel...

Om jag vore som du skulle jag vänta med reparationen av din bil tills polisutredningen är klar, detta då försäkringsbolagen brukar invänta den innan de tar beslut i frågan... Kräv en ersättningsbil under tiden, tror nog att det kommer att lösa sig bra för din del med lite tålamod (tyvärr går det inte raketfort inom varken polismyndigheterna eller hos försäkrningsbolagen)...
av Tech
Kan inte tänka mig att kvitton kan behövas...rören e ju inte stulna,,,de sitter ju på bilen, så de e ju inge snack om vilka rör du har.

Lagen som du undrar över e skadeståndslagen.

Skrev ni ingen skadeanmälan på plats?? Gemensamt du och motparten??? Som båda skrev under?
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är alltid den bakom som ska hålla tilräckligt avstånd för att kunna stanna, oavsett vad som händer.

varken polisen du eller den du krockat med behöver ta reda på vam som är vållande, det är alltid helt ointresant vid olycksplatsen.
ni ska bara skriva i framsidan på skade anmälan & se til att ni är överens om att uppifterna på framsidan stämmer med verkligheten.

baksidan skriver var o en i för sig i lugn o ro hemma.

när försäkringsbolagena som är inblandande fått in båda parternas anmälan så tar dom o reder ut vem som är volande. (men i detta fall är det solklart, du går skade fri)

när det gäller ersättningen av dina icke orginal delar så vet jag inte om olika försäkringsbolag har olika pollysi, men jag har ialla fall ett flertal gångar fått ut ersättning för mycket dyra styling pryler, helt utan problem!
Användarvisningsbild
av JAMES
polisen skulle skriva den
sen har mitt försäkringsbolag begärt ett oxså
killen har oxså skrivit ett , va jag förstår
men jag ville ha ett på plats och va jag förstår så ska polsen ha gjort en som inte e utret än.Allt deta hände framför ögonen på polisen så de ska väll inte råda tvivell vem som har rätt eller fel
Polisen sa till dåda oss de va han fel då han skulle hålla rätt avstånd , så som jag gjorde
min räddsla e angående mina rör .Jag vägrar stå för kostnaden
Tack för alla svar
Användarvisningsbild
av JAMES
Jag köpte fan bilen för rören skull, blev hellt såld
Den har kostat mig 340tkr o jag tycker de e halva bilen
Användarvisningsbild
av camaro69
JAMES.

Man vill ju inte ha någon i baken. :wink:

Polisen och försäkringsbolaget gör olika utredningar.

Polisen utreder om någon gjort sig skyldig till brott, exvis vårdslöshet i trafik.

Försäkringsbolaget utreder ansvarfrågan om vem som är vållande till trafikolyckan. Att prata med en utredare på försäkringsbolaget som knappt vet vad som är fram eller bak på bilen ger inte något.
Vänta till ansvarfrågan är utredd och låt en skadeinspektör från ditt bolag skadebesiktiga din bil.

Ha lite "is i magen" och var lite taktfull så brukar det lösa sig.

:D
av zenobia
Det är inte solklart att man kommer undan ansvar bara för att man blev påkörd bakifrån. Har man varit "vårdslös" kan man anses som medansvarig.
Användarvisningsbild
av greeeken
JAMES skrev:Jag har inget kvitto, köpte bilen med rör. men jag har hittat dom på nätet, de har oxså killen på bilskadecentret gjort
Jasså , ja om du köpte bilen så, så ska ju bilen se ut så när reparationerna är klara.
Användarvisningsbild
av Loner
greeeken skrev: Polismannen har skrivit en rapport där det står att saabkillen är skyldig till olyckan.
Därav ska hans försäkring betala för kalaset inte ditt.
Försäkringabolag gör egna bedömningar.

/L

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]