Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Finns det något enkelt sätt att räkna fram vad ett leasingavtal kommer kosta om man utgår från vad bilen kostar i ex. Volvos konfigurator?
20-25% av lönen är skapliga summan. Det hade jag nog inte lagt om jag varit själv.
Jag förstår att det blir dom pengarna och pengarna ska fram oavsett. Spara flera år och betala en del kontant eller dela upp det månadsvis, de blir ju samma pengar.
av Mwi
Tittar man på Sunfleet så tror jag att det kan vara ett bra alternativ till att äga eller leasa en egen bil om man bara behöver bil ibland, man har ju möjlighet att välja bilstorlek efter varje resas behov. Att även bränslet ingår i hyreskostnaden gör ju att man får ganska bra kontroll på kostnaden, man slipper ju även problem med parkering när man inte behöver bilen.
https://www.sunfleet.com
Användarvisningsbild
av MartinS
25% (plus bränsle) låter väldigt mycket, att köra en ny/nyare bil måste vara väldigt viktigt för dig, annars tycker jag nog du prioriterar lite fel.
av Cracked
MartinS skrev:25% (plus bränsle) låter väldigt mycket, att köra en ny/nyare bil måste vara väldigt viktigt för dig, annars tycker jag nog du prioriterar lite fel.
Jag röker inte, jag dricker i stort sett aldrig, jag går sällan på restaurang och sånt dyrt som folk normalt lägger pengar på.
Det viktigaste för mig är att kunna leva bra, ha en bra bostad är det viktigaste.

Ny bil är absolut inget krav men jag vill hitta det som är bäst för mig, både ur en ekonomisk synvinkel men också ur en bekvämlighetsvinkel. Jag är som sagt ingen mekaniker och har varken tid eller lust att hålla på med sånt.
Frågan är ju om jag verkligen behöver en Volvo då det finns billigare leasingbilar för 2.500kr i månaden men jag känner att om jag väl ska leasa en ny bil borde jag kanske lägga på en tusenlapp (ca) och få en bil som jag kommer trivas bättre i, som någon skrev ovan. Det känns bättre och betala för något som man vill ha och kommer trivas i.

Min inkomst varierar men jag har nästan alltid övertid.
Normalt får jag ut ca 22.000kr men en dålig månad, om jag är sjuk en dag t.ex och har lite övertid så kan lönen dippa till 18-19 netto men de allra flesta månader får jag ut mellan 21.000 och 23.000kr.

Räknar jag på 22.000kr och tar en V40 CC för ca 4.000kr så blir det ca 18% av min lön en normal månad, ca 22% av lönen en riktigt dålig månad och ca 17% en bra månad. Visst, det är en del och jag är inte helt säker på hur jag ska göra. Jag är verkligen ingen mekaniker, kan ingenting om bilar så att köpa en begagnad bil känns sådär riskabelt.

Jag skulle kunna klara mig med en moped eller vägreggad fyrhjuling till och från jobbet, samt handla och så men det är inte så roligt på vintern pga kylan och då skulle jag behöva hyra bil när jag ska på semestrar osv vilket blir en hög kostnad.
Användarvisningsbild
av Derank
5k i månden är det lätt värt att åka nytt, för mig iaf. Tror jag ligger däromkring idag med lån, försäkring, service och skatt.
Det handlar ju om att prioritera, och jag resonerar som så att jag lever bara en gång. Kan tillägga att jag tjänar mindre än TS. något ska man ju lägga sina pengar på, jag vill då inte dö med en miljon på banken.

Andra prioriterar utlandsresor för 50k per år, jag köper hellre en bil.

Ska väl tillägga att vi har ett boende som är betalt för flera år sedan, en del kan ju ha boendekostnader på 8-10k i månaden, hade vi haft det hade jag nog inte kunnat lagt 5k på en bil.
Volvo V70 08 2.4d slö

Hej Jag forstätter i denna tråd då[…]

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]