Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ställer man av en bil så "pausas" ju skatteplikten. Då är det fullt möjligt att den som får tillbaka kvarvande skatt är den person som ägde bilen den 1a i månaden(vilket isf skulle vara säljaren i detta fall), men den som måste betala när bilen ställs på igen är den person som står skriven på bilen vid påställningstillfället(vilket här är TS).
av andersuw
Nej. Se min länk till regelverket tidigare i tråden. Den som skall få tillbaka pengarna vid avställning är den som stod registrerad som ägare vid avställningen. Vem som betalat in pengarna eller stod som ägare den 1:a i månaden saknar betydelse.
av alyzzer
Kanske är smartast att bara ringa och fråga. Det brukar vara sådana jävliga köer bara. Känns bara allmänt surt att betala 2500 för en bil man gav 8000 för skattad och klar. Sedan ställde jag ju endast av den för att åtgärda fel han inte hade nämnt...
av andersuw
LarsBd skrev:Fast i just det här fallet fanns ingen skatt att få tillbaka då avställningen skedde i betalningsmånaden.
Beror ju på om skatten redan var betald när avställningen gjordes eller inte. Enligt TS fick förre ägaren pengar tillbaka.
av LarsBd
Eftersom ägaren till bilen alyzzer inte fick tillbaka någon skatt vid avställningen var den nya inbetalningen inte gjord. Om föregående ägare sedan försökte betala in skatten då bilen var avställd kanske transportstyrelsen returnerade pengarna eftersom inga pengar skulle betalas in.
av andersuw
Bara TS vet detta. Jag utgick helt enkelt från vad TS sa, det vill säga att föregående ägare fått pengar tillbaka på redan inbetald skatt när bilen ställdes av. Om det är så har transportstyrelsen gjort fel. Sedan är det förstås möjligt att TS istället missuppfattat situationen i något avseende.
av alyzzer
Nu har jag ringt både skatteverket och transportstyrelsen. De beklagade sig och tyckte synd om mig, men lagar är ju lagar. Och vi nya okunniga nya bilägare tänker ju inte på allt. Det blir läropengar! Ingen tryckklocka eller chip för mig:)

Tack för alla svar!

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det