Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Jag har haft LF i några omgångar, min erfarenhet är att de ger ett väldigt lågt pris, men de har alltid höjt premien år 2. Har jag påpekat detta har de skyllt på höjda kostnader mm. Alla andra bolag brukar ju premiera skadefria år...
frasse4 skrev:Jag har haft LF i några omgångar, min erfarenhet är att de ger ett väldigt lågt pris, men de har alltid höjt premien år 2. Har jag påpekat detta har de skyllt på höjda kostnader mm. Alla andra bolag brukar ju premiera skadefria år...
1990 tog jag en halvförsäkring på min 240 som köpte året innan jag tog körkort, denna kostade mig i runda tal 750:-/år. Har i alla år haft LF och idag kostar 855an (som min hustru kör med ) 1301:-/år i halvförsäkring. Tycker inte det är nån prishöjning att tala om på 26år ;)
(Min 855 med helförsäkring/MER-försäkring kostar 2949:-/år med högsta körsträckeklass.)

Det har aldrig varit något annat försäkringsbolag som kunnat konkurrera med Länsförsäkringar vad det gäller priset för mina fordonsförsäkringar.
Nej om man inte betalar ut rätt ersättning för skador och tar dubbel självrisk så kan man kanske hålla nere premien.. Jag betalar hellre mer för att slippa det om det händer nått.. Min kompis kommer nog också göra det efter den här vändan mef LF.
joel80 skrev:Nej om man inte betalar ut rätt ersättning för skador och tar dubbel självrisk så kan man kanske hålla nere premien.. Jag betalar hellre mer för att slippa det om det händer nått.. Min kompis kommer nog också göra det efter den här vändan mef LF.
Jag har aldrig haft några problem de gånger jag behövs utnyttja någon del av försäkringen så upplevelsen är olika.
Samma typ av historier dyker upp emellanåt på diverse forum, och i de flesta fall handlar det om olika bolag och det gör det svårare att dra några direkta slutsatser om specifika bolag.
joel80 skrev:Nej om man inte betalar ut rätt ersättning för skador och tar dubbel självrisk så kan man kanske hålla nere premien.. Jag betalar hellre mer för att slippa det om det händer nått.. Min kompis kommer nog också göra det efter den här vändan mef LF.
Aj då, har de verkligen slutat betala ut ersättning? :)

Nej självklart inte men för att svara så antar jag att den vän fått en "klydderöv" som skåningarna säger till handläggare. Har vännen sedan överklagat eller bara blivit sur? Sen är det fel att säga att de inte bealar ut ersättning för skador, för det gör de, både i mitt fall samt då jag i den vevan fick ont i ett finger i samband med kolliionen, en vecka senare hörde de av sig och undrade om jag fortfarande hade problem och ville ha ersättning eller undersöka det hos läkare igen. Samma när jag skadade armen i en skidolyka, de betalade det som dom skulle för sveda och värk. Samma när datorn gick sönder så tog vi det på hemförsäkringen och de undersökte den och betalade sedan ut

Fick i förra veckan dessutom tillbaka 300kr i ägarutdelning. Men hur som, för att avsluta det och upprepa mig så ska man självklart välja den försäkring som man tycker passa en bäst
Självklart överdriver jag lite och baserar det på enbart ett fall. Mycket möjligt att det är otur med handläggaren.. Men andra verkar "skydda" beslutet.
Kompisen har pratat med LF typ 8ggr för att försöka få dom att förstå att det är samma skada men det går inte.. :/
joel80 skrev:Självklart överdriver jag lite och baserar det på enbart ett fall. Mycket möjligt att det är otur med handläggaren.. Men andra verkar "skydda" beslutet.
Kompisen har pratat med LF typ 8ggr för att försöka få dom att förstå att det är samma skada men det går inte.. :/
Det är helt klart beklagligt. Du brukar ju prata dig varm om KO och är vad jag vet rätt duktig på reglerna, vännen borde helt klart dra detta vidare. Av bilden att döma ser det absolut (för mitt otränade öga) som att det har uppkommit vid samma skadetillfälle. Men jag hade med bytt bolag efter ett sådant här fall
Be och få byta handläggare i ärendet, det gjorde jag en gång då jag fick en snorvalp till handläggare som inte visste var odet "nyanskillnad" betydde. Fick hela bilen omlackerad i samma nyans efter ett byte till annan handläggare.

Då var jag själv en snorvalp och en hetsig snorvalp som ska diskutera med en annan snorvalp gick inte så bra, men då jag fick en medelåldersman till handläggare löste sig allt väl.

Kan vara värt att prova iaf.
Tipsar kompisen om det..
Han är tyvärr inte lika envis/dryg/rabiat som mig i sånna här lägen.. så kan hända att han låter det gå och tar smällen bara för att bli av med det.. :/ Jag blir frustrerad för då "kommer dom undan"! :evil:
Mwi skrev:Ett tips eftersom du har 2 bilförsäkringar och 1 hemförsäkring och kanske har du någon ytterligare försäkring, jämför priset på samtliga försäkringar samtidigt på olika bolag de flesta brukar ge en hyfsad rabatt om man samlar alla försäkringarna på ett bolag. Det brukar även finnas andra fördelar med ett bolag exempelvis om du är på semesterresa och får inbrott i bilen, har man samma bolag så blir det bara en självrisk på bil & hemförsäkringen om man behöver använda bägge försäkringarna.
Den här sidan är faktiskt ganska bra att använda för jämförelse av olika försäkringar.
http://www.konsumenternas.se/
Själv har jag Volvia på mina bilar och If till huset, inte billigast men bra villkor med dem jag har jämfört med.
Ja du har nog rätt i att detta är något jag borde se över. Det är bara tillfälligt som jag nu har två bilförsäkringar. Den gamla bilen skall tas över av min son och sonhustru inom kort är det tänkt. Men den bilförsäkring som sedan återstår är ju den tunga posten på försäkringssidan och det kan kanske vara läge att flytta över resten från LF till If, så att jag får samma konstellation som du nu har och därmed lite rabatt samt vissa fördelar när det gäller hur självrisk debiteras. Tack för tipset!

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]