Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av qwerty
keroan skrev:
qwerty skrev:
keroan skrev:Grejen är att man kan inte sälja bilen privat om man har ett billån på den. Det står i registreringsbeviset att bilen är belånad. Man måste lösa lånet först och få ett nytt registreringsbevis.

Nope, du måste däremot göra upp affären på banken så de ser att pengarna finns och kommer in på kontot för dom att dra omedelbart, därefter hjälper dom er att lyfta spärren med ett samtal till transportstyrelsen och bilens papper kan skrivas.
Ok jag tror dig. Men om man har ett Volvo billån vilken bank går man till då? :?:
Fråga volvohandlaren på orten?
Bilhandlaren kan lägga över skuld från gamla bilen genom att höja priset på den nya vilket gör att inbytesbilen kan täcka kontantinsatsen men då får man högre lånesumma på nya bilen vilket kanske inte är önskvärt men det går.
av DaBlo
Magnus-B skrev:Bilhandlaren kan lägga över skuld från gamla bilen genom att höja priset på den nya vilket gör att inbytesbilen kan täcka kontantinsatsen men då får man högre lånesumma på nya bilen vilket kanske inte är önskvärt men det går.
Det skall nog mycket till om en bilfirma av seriösa slag skulle gå med på detta speciellt om det skulle handla om över 100 000 kr.
Ett billån är ett lån med säkerhet och själva bilen med sitt värde är då säkerheten, lägger du på 100000 så ökar inte bilens värde med motsvarande och hela konceptet lån med säkerhet är borta.
av qwerty
Jag hade handelsbanken billån på min v70 som jag bytte bort i våras, bytte in bilen hos en kia ÅF. De löste lånet plus att det täckte handpenningen, de ringde upp banken och samtalet tog mindre än 1 minut så var lånet löst och spärren lyft och jag avreggad som ägare, sen skrev vi papperen på nya bilen.
Inga förhöjda lås osv, handlaren löser det genom inköp av din bil där banken omdelbart får betalt.

Vad ni nojjar runt och skapar problem som inte finns, GÅ TILL EN BILJANDLARE OCH GÖR AFFÄR.
Det är bara mellan 2 privatpersoner spärren är en stretig detalj som måste lösas.
av AndS
qwerty skrev:Jag hade handelsbanken billån på min v70 som jag bytte bort i våras, bytte in bilen hos en kia ÅF. De löste lånet plus att det täckte handpenningen, de ringde upp banken och samtalet tog mindre än 1 minut så var lånet löst och spärren lyft och jag avreggad som ägare, sen skrev vi papperen på nya bilen.
Inga förhöjda lås osv, handlaren löser det genom inköp av din bil där banken omdelbart får betalt.

Vad ni nojjar runt och skapar problem som inte finns, GÅ TILL EN BILJANDLARE OCH GÖR AFFÄR.
Det är bara mellan 2 privatpersoner spärren är en stretig detalj som måste lösas.
Frågan lyftes utifrån en notering i ett tidigt inlägg att man kunde få 15-20" mera genom att sälja den privat, dvs "mellan 2 privatpersoner", därav diskussionen och ev. problem vid försäljning. Så syftet med inlägget tolkar jag var ett alternativ till "GÅ TILL EN BILJANDLARE....." :wink:
DaBlo skrev:
Magnus-B skrev:Bilhandlaren kan lägga över skuld från gamla bilen genom att höja priset på den nya vilket gör att inbytesbilen kan täcka kontantinsatsen men då får man högre lånesumma på nya bilen vilket kanske inte är önskvärt men det går.
Det skall nog mycket till om en bilfirma av seriösa slag skulle gå med på detta speciellt om det skulle handla om över 100 000 kr.
Ett billån är ett lån med säkerhet och själva bilen med sitt värde är då säkerheten, lägger du på 100000 så ökar inte bilens värde med motsvarande och hela konceptet lån med säkerhet är borta.
Jag kan inte uttala mig om hur seriösa volvo återförsäljarna är men visst 100000 är kanske lite väl.
Mer rimligt är väl nånstans upp mot 50000.
av qwerty
AndS skrev:
qwerty skrev:Jag hade handelsbanken billån på min v70 som jag bytte bort i våras, bytte in bilen hos en kia ÅF. De löste lånet plus att det täckte handpenningen, de ringde upp banken och samtalet tog mindre än 1 minut så var lånet löst och spärren lyft och jag avreggad som ägare, sen skrev vi papperen på nya bilen.

Frågan lyftes utifrån en notering i ett tidigt inlägg att man kunde få 15-20" mera genom att sälja den privat, dvs "mellan 2 privatpersoner", därav diskussionen och ev. problem vid försäljning. Så syftet med inlägget tolkar jag var ett alternativ till "GÅ TILL EN BILJANDLARE....." :wink:
Ja och mellan 2 privatpersoner är lika lätt, bara ta kontakt med kreditgivaren, problem solved.
Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för[…]

Ökad komfort med 17”

@Dejan195 235/55R18 kanske kunde vara någo[…]

Jag håller med dieselkenneth , jag har sj[…]

Hej, knappen på spaken fasnar när man l[…]