Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Sprutspecken
det är ingen urkundsförfalskning om sonen skriver pappans namnteckning med pappans samtycke. - Det behövs ingen skriftlig fullmakt från pappan för detta, men man KAN ha det.

Man borde kunna göra upp köpet helt på tfn, helt sonika att säljaren skriver köparens underteckning med köparens samtycke. - Å andra sidan får ju säljaren vissa bevisproblem om köparen sedan nekar till detta. Vidare är det väl inte särskilt "tillfredsställande" att göra på detta - senare - vis. - Men urkundsförfalskning; nej.
Användarvisningsbild
av SvenB
Först satte jag nästan kaffet i vrångstrupen. Men sedan kollade jag, det verkar stämma. Om man inte försöker efterlikna en annans namnteckning, kan man tydligen inte dömas för urkundsförfalskning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Urkundsf%C3%B6rfalskning
av SEpaket
Ja, jag tänkte i början på tråden ungefär "vad är det där för djävla trams". Det är inte urkundsförfalskning om man har en persons vetande och vilja. För att ett brott skall vara ett brott är en av sakerna man tar hänsyn till är om du har uppsåt att begå brott eller ej. I det här fallet finns det tre parter som kan polisanmäla det hela. Sonen, fadern och säljaren. Eftersom ingen av dessa ens har intresse av att göra polissak av det hela så slutar det där, men om utredning skulle bli av skulle också sannolikt far och son vara rörande överens om att sonen hade en muntlig fullmakt att köpa bilen i sin fars namn. Om man är nojig kan man naturligtvis skriva en skriftlig fullmakt.

Jag har sålt bilar via fullmakt ett antal gånger och har i alla fall inte hittills åtalats för något brott. Visserligen har jag alltid haft skriftlig fullmakt.
av Andis
Off topic kanske men ett tips som kanske är användbart. När personen i fråga inte kan närvara vid köpet av sin bil.

Från transportstyrelsen sida på nätet.

"Du kan anmäla ägarbytet för ditt fordon via vår app Mina fordon, som du hämtar kostnadsfritt på Appstore eller Google Play till din iPhone eller Androidtelefon. För att anmäla ägarbyte via appen krävs tillgång till fordonets senast utfärdade registreringsbevis del 2. Dessutom måste både köpare och säljare ha ett giltigt körkort.

Om ägarbytet anmäls via appen, så kan inte datum för ägarbytet väljas, utan ägarbytet registreras från samma dag som anmälan sker.

TÄNK PÅ ATT aldrig låta någon fotografera ditt körkort. Knappa själv in dina körkortsuppgifter när du gör ett ägarbyte i appen."
Carplay Trådlös adapter

Hej! Vi var och hämtade våran V60 idag[…]

Volvo car UX

Enligt supporten ska det inte vara någon far[…]

Är det väldigt lika tillvägagå[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]