Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse9988
Om ett barn hade sprungit ut hade tvärniten också varit ett faktum. Det finns ingen godtagbar ursäkt för att köra in i någon annan så där bara rakt bakifrån.

Man har felat med avståndet. Tänk när ni kör att vad händer om bilen framför tvärnitar? Oddsen är små att bilen framför tvärnitar och det är de oddsen som de flesta kör efter på t ex motorvägarna. 10 meter bakom någon som håller 110? Vansinnigt egentligen...
Senast redigerad av 1 Bosse9988, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
Håller med att det blir du som får skulden. Det skall mycket till för att slippa det. Har själv varit med om att så är fallet. Jag "dunkade" in lite i en bil som tvärbromsade mellan första och andra bommen på Danvikstullsbron för att klockorna började plinga för broöppning. Mitt fel enligt försäkringsbolaget. Enligt mig så bör man inte förvänta sig sådant. Men som sagt det skall mycket till för att slippa få skulden. "Räkningen" skickas nästan uteslutande bakåt. :)
Användarvisningsbild
av crumpets
OndrejPavlos skrev:Tack för alla svaren.

Nu när jag lugnat ner mig lite kan jag berätta mer. Vi båda accelererade ut ur en rondell, eftersom vi båda accelererar så valde jag att lägga blicken längre fram i trafiken istället för på honom. Han gick direkt från acceleration till tvärnit, utan att svänga in på avtagsfilen/avtagsfacket som finns emellan filerna (tvåfilig väg separerad av en bred mittbarriär). Vi färdades 35-40kph när vi påbörjade inbromsningen.
Jag hade nog inte heller hållit mer än en bilslängds avstånd i det där fallet heller, tror väldigt få håller bra avstånd körandes ut ur en rondell...
Men som sagt, i lagens mening ska det till nåt extraordinärt för att du ska tas ifrån ansvaret så det är tyvärr bara att betala och se glad ut. Körkortet tror jag knappast du blir av med för en sån grej.
Användarvisningsbild
av SvenB
Är polisen överhuvudtaget inkopplad?
Användarvisningsbild
av wissel
Mobbe skrev:
Tomas88 skrev:Visst har han gjort fel som tvärbromsat utan att ha uppsikt bakåt och inte blinkat. Men du har ändå gjort mer fel som inte hållit avstånd.
Jag skulle gissa att du åker på 100% av ansvaret.
Möjligtvis kanske du kan slippa en del av ansvaret om han som körde erkänner att han inte blinkade osv.
Håller med:
Du har inte rätten på din sida men har han inte heller gjort rätt blir det troligen delning av ansvaret.
Ge dig inte. Det finns pengar att spara bara du står på dig. Det är inte så farligt som det verkar i tingsrätten.
Chansen att lyckas ut ur detta med "Delat vållande" är lika stor som en snöboll på stranden i Juli....
Användarvisningsbild
av SvenB
Håller med wissel. Läs mitt inlägg om Danvikstullsbron. Om inte en tvärnit när man passerat bommen för uppfällning av bron för att klockan ljuder leder till delat ansvar, vad skall det då till. Kör du in i "rumpan" på annan bil, var så god och betala. :)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det är i princip alltid bakomvarandes fel, hur man än vänder och vrider på det. Min bil ska in i slutet på april och få stötfångaren fram omlackerad pga detta. Inget ont utan att det har något gott med sig, nu blir jag av med alla stenskott som finns på den 8)
Har man skador på sin bakre stötfångare är det bara att stå på hejdarna så får man en omlackering betald...
Användarvisningsbild
av Mabuse
OndrejPavlos skrev:Är det fortfarande mitt fel då jag inte höll tillräckligt avstånd?
Japp!
Hans bil klara sig bra med bara lite förstörd färg, medans mitt karosseri på framvagnen är förstört.
Tur för dig att det inte gick värre. Du hade kunnat ge honom whiplash och livslånga smärtor.
Vad glad att inte polisen blev inblandad.
SRS felkoder, vilken sensor?

Hej, läste ut felkoder ur kollegans V60 -201[…]

Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Vid närmare eftertanke var det nog på e[…]

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gö[…]

Carplay Trådlös adapter

Hej! Vi var och hämtade våran V60 idag[…]