Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Meco skrev:
Petzzon skrev:Säljer Volvo bilar utan fri service så finns det ingen anledning att bjuda på den heller.
Var det dummaste jag hört. Uppenbarligen så gör ju BMW det, så varför skulle inte anledningen finnas?
Anledningen är väl att Volvo säljer bilar utan att fördyra bilen genom att lägga in fri service i exempelvis tre år. BMW räknar väl med att de tjänar på att öka priset med servicekostnaden. För en sak är helt säker, du får betala servicen på något sätt. :|
Om det nu var en så superviktig sak för dig, en detalj som väldigt få generalagenter "bjuder på", så var du faktiskt rätt korkad som inte kollade upp det. Det är ju knappast så att det är "branschstandard". Tror du det är du helt ute och cyklar.

/Martin
Precis! Det är väl bara BMW och Subaru som kör med det i dagsläget. Känns som ett mycket märkligt sätt att välja bil.
Men visst är det en trist utgift.
av Meco
MartinS skrev:Om det nu var en så superviktig sak för dig, en detalj som väldigt få generalagenter "bjuder på", så var du faktiskt rätt korkad som inte kollade upp det. Det är ju knappast så att det är "branschstandard". Tror du det är du helt ute och cyklar.

Eh om du läser mitt tidigare inlägg så påstår jag faktiskt samma sak, väldigt idiotiskt att jag inte kollade upp, om det hjälper dig.

Har aldrig påstått att det är en branschstandard. Men blev allmänt less då valet stod mellan en BMW och Volvo. Det skiljer inte jättemycket i pris och jag inser nu att dom extra pengarna som nu läggs på service måste också räknas in. Vet inte riktigt vart i från jag fått fri service på Volvon i från, kanske i en våt dröm.

Jag stod i princip och singlade slant mellan dessa två märken, servicen hade dock avgjort det, om jag hade haft vetskap om det. Det var mitt eget fel.
Användarvisningsbild
av Kite
Vad kostar servicen, 2-3k per år? Känns som att det är rätt marginell kostnad för en bil för 3-400k om man jämför med vad bränsle och värdeminskning står för så att välja bort en bil pga att det inte ingår fri service känns kortsiktigt?
av Meco
Kite skrev:Vad kostar servicen, 2-3k per år? Känns som att det är rätt marginell kostnad för en bil för 3-400k om man jämför med vad bränsle och värdeminskning står för så att välja bort en bil pga att det inte ingår fri service känns kortsiktigt?
Alltså, det jag menar är att man väljer inte bort en bil enbart pga av det. Men då BMW:n som jag kikade på håller ca samma pris så blev det till slut smådetaljer som avgjorde för mig, vissa riktigt fjantiga. Det blir ju en jämförelse. Sedan blir det ju som att jämföra äpplen och päron beroende på vam man nu värdesätter.

På en treårs-period handlar det dock om nästan 10 000:-. Det är i all fall en del för min del.
Meco skrev:
Robbi skrev:Fri service är inget som Volvo kör med. De ger bort lite vinterdäck och extrautrustningspaket.
Seriöst? Fattar inte. Till och med lågvattenmärken som Toyota och Hyndai har det men också BMW, i tre år!

Volvo måste börja göra något åt detta. Nybilsgarantin är också jävligt konstig, 2 år.

Förvånad! Men borde ha tänkt på detta tidigare. Dock är det något jag kommer tänka på vid nästa köp då det stod mellan en BMW och en Volvo.

Varken Toyota eller Hyundai har fri service. Bara BMW & Subaru. Och givetvis betalar du för servicen där också - men på prislappen på bilen istället. Gissningsvis så är tjänstebilsåkarna lagom intresserade av att bilens listpris och därmed förmånsvärdet blir högre för att servicekostnaden läggs in i bilpriset.
Jag vill inte kasta bensin på elden här men som Petzzon säger så betalar du för servicen för BMW också, tro inget annat. Skillnaden är att BMW väljer att ta ut pengarna via nybilspriset, som enligt min åskikt, gör det hela mindre trasparent. Sen ska man ju också komma ihåg att om en service kostar dig som privatkund tex 2.000:- så är ju inte kostnaden för bilverkstaden densamma. Men du kan lungt utgå ifrån att BMW, eller något annat bilmärke för den delen, "bjuder" på någonting. Allt kostar på ett eller annat sätt.
Meco skrev: Det var mitt eget fel.
Det är ju precis det jag säger, varför tycker du då att Volvo är dåliga nu då?

EV[emoji[emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[e[…]

Avskavda kablar ?

Hittade dessa avskavda kablar idag i motorrummet p[…]

Hej! Tänkte lägga ut en intressekoll p&a[…]

B30a i en 740?

Fast den såldes väl aldrig här? De[…]