Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av McDonald
Hilmer skrev: Dom är säkert duktiga men det förutsätter ju att man kommer åt på baksidan, men det gör man inte i detta fallet!
Du har inte sett dom jobba, dom kommer åt
Borrar ett hål på baksida för att komma åt med sina justerjärn
Pluggar och tätar hålet sen
Dom fixar det utan problem
Senast redigerad av 1 McDonald, redigerad totalt 0 gånger.
av Siqqe
Den bucklan ser så mjuk ut så den borde gå att fixa utan lackering. Om man inte kommer åt inifrån och trycka ut den, kan man i de flesta fall limma och dra ut bucklan utifrån.
Användarvisningsbild
av Hilmer
McDonald skrev:
Hilmer skrev: Dom är säkert duktiga men det förutsätter ju att man kommer åt på baksidan, men det gör man inte i detta fallet!
Att borra hål i hjulhuset är som gjort för att man ska skapa en grogrund för rost, känns inte speciellt seriöst i mina ögon.
På dörrar eller andra ytor där man kan komma åt ordentligt från baksidan är nåt helt annat.
Användarvisningsbild
av Volvotorsk
Hilmer skrev:
McDonald skrev:
Att borra hål i hjulhuset är som gjort för att man ska skapa en grogrund för rost, känns inte speciellt seriöst i mina ögon.
På dörrar eller andra ytor där man kan komma åt ordentligt från baksidan är nåt helt annat.
Håller helt med. Det vore synd att rota i ett fungerande rostkskydd på en ny bil, det blir aldrig lika bra som nytt. Det är i mina ögon en större risk för värdeminskning och framtida problem att åtgärda en sån här skada än att låta bli. Men allt beror ju på hur bra resultatet blir. Det vet man ju tyvärr inte förrän några år senare... :???:
av McDonald
Hilmer skrev: Att borra hål i hjulhuset är som gjort för att man ska skapa en grogrund för rost, känns inte speciellt seriöst i mina ögon.
Borra hål, galvplåts kanter självläker. Inte samma sak som att slipa på en yta
Dessutom rostskyddsbehandlas det borrade hålet
Och man tar hålet från insidan på bilen, inte skärmhuset
Hur många hål tror du inte traditionella rostskyddsbehandlare borrar i underredet för att komma åt alla hålutrymmen ?

Sist men inte minst....
Hur säker är du på att man inte kommer åt ytan från något redan befintligt hål på insidan ?
Utrymmet kan knappast vara inneslutet och obehandlad mot rost
Så något hål finns där för att komma åt med rostskydd under tillverkningen
Ska kolla på min V40 ikväll :)
Användarvisningsbild
av Hilmer
McDonald skrev:
Hilmer skrev: Att borra hål i hjulhuset är som gjort för att man ska skapa en grogrund för rost, känns inte speciellt seriöst i mina ögon.
Borra hål, galvplåts kanter självläker. Inte samma sak som att slipa på en yta

Självläker!? Du får mer än gärna visa källa på detta för det har jag aldrig hört talas om.

Dessutom rostskyddsbehandlas det borrade hålet

Ja självklart! Men det är ingen garanti för att det kommer att hålla rosten borta.

Och man tar hålet från insidan på bilen, inte skärmhuset
Hur många hål tror du inte traditionella rostskyddsbehandlare borrar i underredet för att komma åt alla hålutrymmen ?

Jag är emot all sorts efterbehandling, det gör mer skada än nytta.
De allra flesta vet inte ens hur man ska utföra det hela för att få största vinning av det, det vittnar många efterbehandlade bilar om. Jag har faktiskt aldrig sett ett seriöst arbete i detta ämne, tyvärr!

Sist men inte minst....
Hur säker är du på att man inte kommer åt ytan från något redan befintligt hål på insidan ?

Det finns säkert hål, men dels ska det passa ihop med skadan på utsidan och dels så ska det rymma deras verktyg.

Utrymmet kan knappast vara inneslutet och obehandlad mot rost
Så något hål finns där för att komma åt med rostskydd under tillverkningen

Självklart finns det hål, men det är en stor skillnad att få plats med ett sprutmunstycke eller slang för rostskydd än ett eller flera verktyg.
Dessutom finns det på många bilmärken "fogskum" eller andra typer av avskiljare i diverse hålrum som gör att man inte kan komma åt överallt, oavsett om det finns hål på insidan eller ej.

Ska kolla på min V40 ikväll :)

Jag må låta förbannat negativ och jag ber om ursäkt för det, men jag har sett alldeles för mycket skit under alla mina år i skadebranschen för att jag ska kunna ha en positiv syn på "rostskyddsbehandlingar" och tveksamma reparationsmetoder.
Och sist men inte minst hur rostangrepp kan uppkomma trots rostskydd efter konstens alla regler.
av McDonald
Hilmer skrev: Jag må låta förbannat negativ och jag ber om ursäkt för det, men jag har sett alldeles för mycket skit under alla mina år i skadebranschen för att jag ska kunna ha en positiv syn på "rostskyddsbehandlingar" och tveksamma reparationsmetoder.
Och sist men inte minst hur rostangrepp kan uppkomma trots rostskydd efter konstens alla regler.
Varmförzinkad plåt självläker ;)
https://www.google.se/webhp?sourceid=ch ... l%C3%A4ker

Tror du hänger upp dig för mycket på rosten....
Handlar om att borra ett hål på insidan, skyddat från vägsmuts och vatten
Men nu behövs det inte borras... finns hål på insidan för att komma åt TS skada
Bara några plastpaneler att ta bort innan
av Malmstroem
Varmförzinkad plåt läker inte. Däremot skyddas även "bar" plåt i närheten av zinken p.g.a. att zinken agerar offeranod. Det är därför t.ex. takplåt inte behöver behandlas där den är avklippt.

Fungerar utmärkt så länge det finns kvar zink. På många bilar är zinklagret så pass tunt att den försvinner efter ett par år. Det är då det börjar rosta.

Det är aldrig bra att borra diverse hål. Hur dåligt det är beror på. :wink:
av Calvin
McDonald skrev:
Siqqe skrev: kan man i de flesta fall limma och dra ut bucklan utifrån.
Limma ?
Då drar man av lacken lovar jag dig

Så här jobbar dom

Jag måste haft en väldig tur att inte lacken lossnade när bucklan i minbil drogs ut med en "gluepuller"...
Jodå, limma och dra funkar absolut i vissa fall. Behövs en lackering så kan det även lösas med en lokal fix!

Just det, den svarta som sitter strax nedanfö[…]

B200ft svårstartad

Det sitter 2 tempgivare, en för motorstyrning[…]

230fk går snålt

Dann är riktigt duktig skulle jag säga. […]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

Tack. Jag har läst någonstans om detta […]