Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hur många har lämnat in sin Volvo på rostskyddsbehandling?

Självklart har jag gjort det
4
11%
Det behövs inte då det redan från fabrik finns ett fullgott skydd
15
39%
Jag har bilen bara i tre år, det får näste ägare göra
6
16%
Det får rosta bäst det vill
5
13%
Jag grunnar på saken
8
21%
Användarvisningsbild
av helgonet1
Robbi skrev:Vad kostar det?
Beror på vad/hur mycket av bilen som ska behandlas. Jag gav 1000:- för behandling av bottenplattan. Hjulhusen tog jag själv. Dagens bilar är bara vaxbehandlade på fabrik, skarvar osv resten är oskyddat. Rostskyddet är under all kritik när bilen kommer från fabrik.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Robbi skrev:Vad kostar det?
På Dinitrol här i stan kostar det ca 5000. De behandlar alla nya Toyotabilar som säljs här innan leverans. Något för andra märken att ta efter tycker jag.
av valln
TommyP86 skrev:Det stämmer rätt bra dock. Även om v70n inte var helt obehandlad var det inte heller på topp.
Hur många V70n har du sett som är nämnvärt rostiga?
De kan vara 8-12 år gamla och gått 30+ mil.
valln skrev:
TommyP86 skrev:Det stämmer rätt bra dock. Även om v70n inte var helt obehandlad var det inte heller på topp.
Hur många V70n har du sett som är nämnvärt rostiga?
De kan vara 8-12 år gamla och gått 30+ mil.
Vi talar underrede, inte karossdelar. I övrigt har jag inte påstått annat än att den inte var på topp. Det betyder förenklat att utgångdn är oviss, bilarna är inte speciellt gamla.
För att svara på din fråga, jaghar sett massor av rostiga P2, på samma sätt som alla bilar rostar när de lackas om och slipas genom galvningen.
När det gäller en modern bil så lär det inte vara rosten som tar död på dom ändå, det lär maskin eller elektroniken fixa innan dess.
Att idag lämna in en ny bil för rostskyddsbehandling är att kasta pengarna i sjön, dels för att man som regel inte själv lär ha nån nytta av det och dels för att de flesta firmor som utför dylika arbeten antingen fuskar eller inte har en susning om vad dom pysslar med...
När jag köpte (begegnad) min 945 -98 Classic lämnade jag in den för fullständig rostskyddsbehandling. Har sedan dess själv bättrat
på både underrede och i balkar och hålrum. Skulle jag köpt en helt ny bil vore en fullständig rostskyddsbehandligt det första jag skulle
göra innan jag tog ut den. :)
White skrev:När jag köpte (begegnad) min 945 -98 Classic lämnade jag in den för fullständig rostskyddsbehandling. Har sedan dess själv bättrat
på både underrede och i balkar och hålrum. Skulle jag köpt en helt ny bil vore en fullständig rostskyddsbehandligt det första jag skulle
göra innan jag tog ut den. :)
Helt rätt, håller med dig till 100% :-)-)
Förr eller senare kommer fukten att lägga sig i skarvar och frostspränga skydet på insidan. Därefter är det fritt fram för oxideringsprocessen. Sedan är det upp till var och en vad man prioriterar. Bruna frasiga skärmkanter och nederdelar på dörrar blir följden som någon får ta tag i, en själv eller nästa ägare.
Jag lagar hellre elektronik än rost.

Det finns ingenting som ska köras in län[…]

V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]

Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]