Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Förr åktre skadereglerarna ut och inspekterade fordonen på plats, idag sker inget sådant, det tas några bilder av skadeverkstaden som skickas till skaderegleraren. Man tar sedan och bedömmer bilen utifrån mil, utrustning och årsmodell, du ser sällan skicket på ett foto efter en smäll iaf, de flesta bilar ser bra ut på bild, du ser dok inte om Olle 22 har putsat på bilen en gång i månaden och lackskyddat den för 10k varje år, sådant skiter dessutom försäkringsbolagen i. försäkringsbolagen använder sig av bilvärderingssiter och blocket, iaf Volvia och Länsförsäkringar och jag är ganska säker på att de andra gör likadant.

Jag har heller aldrig hört någon i min omgivning som fått sina bilar inlösta varit missnöjda med betalningen, snarare tvärtom. För 20år sedan ver det lite sport att köpa en beggad bil för att några mån senare få den "inlöst" och det fans en anledning till det.......just det, de betalade bra, mycket bra.
Det folk ej gör som ska göra det är det att köper du värre fälgar då ringer du o talar om det för f-bolaget då ökar dom värdet på bilen samma sak om du byter sterio då ökar dom värdet då me samma sak me rep av bilen. då har man större chans om få ut mer på bilen.

Sen nästa sak GOD ta aldrig första budet på bilen. o vägrar dom kräv en likvärdig bil me samma utrustning o allt vilket du ha rättighet till då blir det svårare för dom.
Dröm en dröm. Det du möjligvis får göra är att du får byta ut fälgarna mot vinterhjulen och plocka ut stereon :D :-)-)
Lejfy skrev:Det folk ej gör som ska göra det är det att köper du värre fälgar då ringer du o talar om det för f-bolaget då ökar dom värdet på bilen samma sak om du byter sterio då ökar dom värdet då me samma sak me rep av bilen. då har man större chans om få ut mer på bilen.

Sen nästa sak GOD ta aldrig första budet på bilen. o vägrar dom kräv en likvärdig bil me samma utrustning o allt vilket du ha rättighet till då blir det svårare för dom.
Det enda man kan begära är att ersättningen för bilen motsvarar vad det kostar att köpa en likvärdig bil (motsvarande skick, miltal och ålder), ingenting annat!
En bra idé är alltså att ha koll på vad en motsvarande bil ligger i för värde innan man tar diskussionen kring ersättning med försäkringsbolaget. Det är i detta fallet också bra att kunna styrka de pengar som lagda på bilen för att överhuvudtaget få igång en diskussion kring extrautrustning.

Och sen är det ju rätt, om man uppdaterar/modifierar sin bil så ska man anmäla detta till sitt försäkringsbolag för att det ska finnas en ärlig chans att få ut nåt för det man gjort extra med bilen.
Premien blir så klart dyrare, men alternativet är ju att ta smällen när det kommer till inlösen!
Pratade med volvia igår. Fick en väldigt bra handläggare som tog hänsyn till att jag lagt ut så extremt mycket pengar på bilen :) hade ju helt ny ac = 25000kr på bilia / bytt virvellspjäll = dyrt / 19 black R design fälgar= 35000kr med däck mm mm. Så jag fick först ett bud på 95000kr men efter lite förhandlingar fick jag 103000kr för en 06a med över 30 tusen mil på mätaren + att jag fick behålla fälgar / stereo / baslåda / bc coilovers / vindavvisare o all annan extra utrustning :) så långe jag monterar original delarna :) så det tycker jag va grymt schysst gjort av volvia !!
Så all heder åt volvia :-)-) tror inget annat försäkringsbolag hade betalat så mycket för den bilen trots det otroliga skicket. Hon på volvia höll ju med mig om att trots att den gått 30 000 mil så finns det ingen v70n på blocket eller bytbil som kommer i närheten av skicket på min bil. Så är ju missnöjd hade ju hellre haft kvar min bil :/ men jag trodde aldrig jag skulle få över 75000kr. Så jag är grymt nöjd med volvias inlösen avdelning :-)-)
Så det blir nog aldrig något annat bolag.
Trots mycket problem med volvias skadetekniker i Skaraborg vid tidigare tillfällen :(
Skönt att det löste sig! Om du nu får behålla mycket av tillbehören låter det ju skamligt bra att få 100 papp för en bil som gått så långt. Trist med olyckor men väldigt skönt att det inte alltid behöver sluta så olyckligt.
Tråkigt med din skada men nästan så jag vill gratulera ändå. Det var ett riktigt bra bud och schysst bemötande av Volvia du verkar fått.
Gläds med dig Mikhael.
Bra jobbat av dig och Volvia.
Jag har själv liknande erfarenheter av Volvia, Braa när det kniper.
Senast redigerad av 1 wissel, redigerad totalt 0 gånger.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]