Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P210
Trist att TS skickade ut ett brukandeförbud till dig, annars känns det som en minimal risk jag tagit och kört ändå, hävdat att jag inte visste att skatten inte var betald (dessutom "bara" ett ekonomiskt brott som inte påverkar trafiksäkerheten..) och utan skattemärke, hur stor är risken att polisen kollar ditt regnr, har ni poliser i Dorotea?
Har du max otur får du inte köra bilen förrän nästa år då du får nästa skatteinbetalning....trist situation!
av para
zalmondorro skrev:Hmm vi kom inte överrens om någonting alls, vi diskuterade aldrig skatten. Däremot så ska jag serva den, det pratade vi om.
Skatten var inte betald när jag köpte den. Köpet blev den 2 Dec och skattemånaden är December.
Enligt reglerna är det såklart säljaren som är betalningsskyldig men jag kan förstå att han inte har lust till det och nog känner sig lurad. Det är ju du som ska använda bilen 363 av de 365 dagar han måste betala för. Visste du om detta innan köpet eller när kom du på det?

När man säljer hus jämkas fastighetsskatten rättvist mellan köpare och säljare beroende på hur lång tid av året man ägt huset, borde vara nått liknande för fordonsskatten.
av LarsBd
P210 skrev:Har du max otur får du inte köra bilen förrän nästa år då du får nästa skatteinbetalning....trist situation!
Innan skatteskulden är reglerad får man inte bruka fordonet oavsett hur lång tid det tar, om ingen betalar är det körförbud i all evighet.
av mortimer
Bilskatten är ju som fastighetsskatten på sätt o vis.
Betalar jag skatten t.ex siste januari och säljer bilen siste mars så får jag ju tillbaka skatten för 10/12:e delar av årsbeloppet; i detta fall ca 2540kr

I ditt scenario: Tidigare ägare stod som ägare 1 dag i december; alltså om han betalar skatten på 3046kr (+ev straffavgift m.m..) så borde han få tillbaka 364/365*3046

Med tanke på att TS skickat "betalningsföreläggande" till förra ägaren så är det ju solklart att han ska betala.

Summa summarum: du har haft otur att köpa bilen på en fel dag samt missat att notera hur det var med skatten.
av dissonans
Enda gången man får tillbaka fordonsskatt är när man ställer av en bil, _inte_ när man säljer den. Inbetald skatt följer med bilen.
Användarvisningsbild
av SvenB
P210 skrev: Har du max otur får du inte köra bilen förrän nästa år då du får nästa skatteinbetalning....trist situation!
Det hjälper väl inte. Om inte denna skatt är betald då, kvarstår väl brukandeförbudet. :!:
av valln
mortimer skrev:Bilskatten är ju som fastighetsskatten på sätt o vis.
Betalar jag skatten t.ex siste januari och säljer bilen siste mars så får jag ju tillbaka skatten för 10/12:e delar av årsbeloppet; i detta fall ca 2540kr

I ditt scenario: Tidigare ägare stod som ägare 1 dag i december; alltså om han betalar skatten på 3046kr (+ev straffavgift m.m..) så borde han få tillbaka 364/365*3046
Det här stämmer inte, du får inte tillbaka skatten om du säljer bilen.
Användarvisningsbild
av SvenB
zalmondorro skrev:Hmm vi kom inte överrens om någonting alls, vi diskuterade aldrig skatten. Däremot så ska jag serva den, det pratade vi om.
Skatten var inte betald när jag köpte den. Köpet blev den 2 Dec och skattemånaden är December.
Om ni inte diskuterade skatten, kan jag i viss mån förstå förra ägaren. Han tycker väl inte att det är hans sak att betala skatt på en bil som han inte ägt under någon del av skatteperioden. Jämför med om du köper en bil från bilfirma. De ställer på bilen och du får betala ännu mer i skatt än du får göra nu.
av Lövet
Han kan dock tycka hur mycket han vill. Transportstyrelsen håller inte med. :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej, det är helt rätt. Det han skulle gjort för att slippa betala skatt ett helt år till, var att ställa av bilen direkt på registerdelen när den påtecknades. Då hade han fått betala, men fått tillbaka allt förutom registerhållningsavgiften. Sedan hade nya ägaren fått ställa på bilen igen, och fått betala ny registerhållningsavgift och 13 månaders skatt.
Handbroms

Härligt att det löser sig!

Tack , det verkar vara den ! Snyggt !

A-traktor av 2,4d?

https://www.fordonsmagasin.se/darfor-kontrollbesik[…]

1986 GLT kamdrivning

Det kan verka som om kugghjulet på vevaxeln […]