- tis 11 feb 2014, 13:35
Avskaffa RUT och ROT, maxtaxan och barnbidraget, varför?
Jag tycker att dessa bidrag är bra och att de ska vara kvar. Jag tycker ROT och RUT är smått genialiska, eftersom de ökar sysselsättningen i Sverige. Du måste ha en beskattningsbar inkomst för att kunna göra avdraget, svartjobben minskar och ger istället beskattningbara intäkter och det skapar mer efterfrågan på arbete.
Jämför med t ex Grekland där alla arbeten är svarta och staten är bankrutt och arbetslösheten och skulderna växer.
Barnbidraget och maxtaxan är bra för att Sverige behöver många framtida skattebetalare.
Visserligen kan man diskutera hur rättvist det är att t ex ROT riktar sig till personer som redan har så pass stort ägande som ett hus eller en bostadsrätt. Har man haft råd att köpa huset eller bostadsrätten så borde man ha råd att renovera den?
Däremot tycker jag att man borde avskaffa ränteavdragen, eftersom dessa subventionerar ökad skuldsättning.
REP- och ROST-avdraget ställer jag mig nog svagt positivt till, eftersom det kanske kan göra att fler kan ha råd med bil.
Nu går ökat bilägande kanske stick i stäv med visionen om att så många som möjligt ska åka kollektivt, och kanske kan ökade reparationer på bilarna bidra till en åldrande bilpark i Sverige? Men med ett bra underhåll på bilarna hushåller man ju också med resurser.
Men det är inte överallt som det finns bra kollektivtrafik och med bil kan många människor få nya möjligheter. Folk som bor i mindre samhällen eller byar en bit från en större stad kan få större möjligheter att få arbete om de kan pendla med bil.
Sedan, om man jämför vad som krävs i form av ägande för att kunna få REP- och ROST-avdrag jämfört med vad som krävs för att kunna få ROT-avdrag, så kommer tröskeln för att komma ifråga för REP- och ROST-avdrag att vara betydligt lägre än vad den är för att man ska få ROT-avdrag, eftersom du bara behöver äga en bil, istället för ett helt småhus eller en bostadsrätt. Det gör ju att REP- och ROST-avdraget blir mer rättvist än ROT, eftersom denna skattesubvention riktar sig till flera.
Sedan kan man ju också fråga sig hur rättvist det är att gynna speciella branscher, t ex bygg och inte vissa andra. Detta kan ju styra konsumtion åt ett håll och minska konsumtion på annat håll.
Så, om bygg, varför inte också bil?
Låt framrutan vara större än backspegeln!