Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
White skrev:Har haft Volvia sedan 1988 och aldrig blivit besviken faktiskt. En stor fördel är ju att Volvia ALLTID reparerar med originaldelar.
Det där är ju en slogan som Volvia verkligen lyckats med...

Alla försäkringsbolag och auktoriserade verkstäder reparerar med originaldelar oavsett bilmärke, oavsett om det handlar om nya eller begagnade delar.
Jag har nog jobbat med de flesta bilmärken genom åren som plåtslagare/skadevärderare (ja förutom Volvo iofs) och det har ALDRIG monterats piratdelar om det inte suttit piratdelar monterade vid skadan. Men i de flesta fall använder man ändå originaldelar eftersom man som regel har bättre tillgång till detta med eget lager eller att man kan få hem det till dagen efter.
Det kan vara skillnad om det handlar om skador på en bil med väldigt lågt marknadsvärde som vederbörande väldigt gärna vill behålla och då piratdelar gör att reparationen kan hållas inom den ekonomiska ram man har, men då sker det alltid efter överenskommelse med kund.

För övrigt kör jag med Länsförsäkringar på mina bilar och övriga försäkringar, det finns inget annat bolag som ens kommer i närheten av att kunna konkurrera med priset. Det har heller aldrig varit några problem när det handlat om skador.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Volvia var 75% dyrare än LF för fem år sedan då jag först försäkrade bilen. För två år sedan fick jag ett telefonsamtal där det visade sig att de gav ett riktigt bra pris så jag bytte.

Vem vet, de kanske märker i sina rullor att man är underrepresenterad bland i vissa kundgrupper eller vissa volvomodeller så de korrigerar större avvikelser.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Fick iaf bra service av LF när någon körde in i mig förra året, dagen efter olyckan kontaktade jag dem och några timmar senare var bilen skadebesiktigad och inbokad för reparation.

Visst finns det punkter där volvia är bättre men det tar emot att teckna avtal med de så långe de är dyrare än ca 1000 kr/år jämfört med LF för mig.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Finns ingen anledning att inte välja lägsta pris när man väljer mellan de stora, seriösa bolagen, men man bör läsa avtalet noggrant om man har en 2-7 år gammal bil under 15000 mil och vill kunna utnyttja maskinskadeförsäkring på dyra reparationer. Det kan variera från bolag till bolag vad de räknar i denna och det kan ha stor betydelse. Viktigt också att se över vad man har för behov av hyrbil vid reparation, etc. Är man för sitt arbete beroende av bilen är det viktigt att man har hyrbil i sitt avtal. På den punkten kan man också jämföra hur det ser ut.
Användarvisningsbild
av White
Hilmer skrev:
White skrev:Har haft Volvia sedan 1988 och aldrig blivit besviken faktiskt. En stor fördel är ju att Volvia ALLTID reparerar med originaldelar.
Det där är ju en slogan som Volvia verkligen lyckats med...

Alla försäkringsbolag och auktoriserade verkstäder reparerar med originaldelar oavsett bilmärke, oavsett om det handlar om nya eller begagnade delar.
Jag har nog jobbat med de flesta bilmärken genom åren som plåtslagare/skadevärderare (ja förutom Volvo iofs) och det har ALDRIG monterats piratdelar om det inte suttit piratdelar monterade vid skadan. Men i de flesta fall använder man ändå originaldelar eftersom man som regel har bättre tillgång till detta med eget lager eller att man kan få hem det till dagen efter.
Det kan vara skillnad om det handlar om skador på en bil med väldigt lågt marknadsvärde som vederbörande väldigt gärna vill behålla och då piratdelar gör att reparationen kan hållas inom den ekonomiska ram man har, men då sker det alltid efter överenskommelse med kund.

För övrigt kör jag med Länsförsäkringar på mina bilar och övriga försäkringar, det finns inget annat bolag som ens kommer i närheten av att kunna konkurrera med priset. Det har heller aldrig varit några problem när det handlat om skador.
Okej! Det visste jag inte, man lär sig något nytt varje dag. :)

I alla fall har Volvia alltid funkat klanderfritt i mitt fall och jag kan varmt rekommendera dom.
av valln
När man kollar priserna är det värt att tänka på att många försäkringsbolag rabatterar priset med kanske 20 procent första året när man byter bolag för att sedan höja året efter.
Användarvisningsbild
av P210
Därför står alla mina försäkringars huvudförfallodag i kalendern så jag hinner köra en ny priskoll och byta innan man sitter fast ett år till...

..Och Volvia är inte dubbelt så bra, kanske lite bättre ??:-/ , har aldrig haft något större strul med något av de större seriösa bolagen, lägsta priset gäller - givetvis i kombination med nivån på självrisker och vad som ingår....
Användarvisningsbild
av MartinS
Det finns en stor nackdel med Volvia också. Det är beställaren som lagar bilen, fundera en stund kring det....
av Qualia
Har du en Volvo och ett annat försäkrings bolag än Volvos, kan du även lämna in den till bilia eller annat märkesverkstad,för reperation. Så var det när jag hade Trygg-Hansa, de rekommenderade Vilka verkstad ska utföra jobbet, du väljer dock själv...

Hej, Äldre V50 2007 var säteskläds[…]

Tätningsmassa ventilkåpa

Hej, ska vara till överdelen på kamk&ar[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Nu har jag plockat bort vattenpumpen. Den ser fin […]

Bak slits ju ganska fort oavsett, redan inför[…]