Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

I dagsläget har familjen en fyrsitsig cabriolet privat och i höstas tecknades ett tvåårigt leasingavtal för en V40 d2 som används som en ren tjänstebil. Den transporterar ungefär en gång per vecka till en arbetsplats drygt 35 mil från hemmet (Har kontoret i hemmet). Ingen annan körning görs med bilen och körjournal förs nogsamt.
Jag är rädd att åka på att behöva betala förmånsskatt då bilen parkeras vid hemmet.

I höst får vi vårt andra barn och jag funderar över bilfrågan.
En ide som slagit mig är att leasa ytterligare en bil på företaget, nämligen en Renault Zoe. Den är då tänkt att fungera som ren förmånsbil.
Den är fyrdörrars och täcker de transportbehov vi har även när vi blir 4.
Även denna är tänkt att leasas på två år så att ändringar i bilflottan kan göras efter framtida behov. Caben gillar vi, så den behålls.

Vad tror ni, kan detta vara en gångbar väg? Riskerar jag att behöva betala förmånsskatt för båda bilarna alternativt på den "dyraste"?
Jag har min V70 som enbart tjänstebil och med VOC är det ku enkelt att föra detaljerar körjournal. Jag körde ca 70 mil privat förra året delat på 7-8 privata resor. Under de år jag haft bilen har jag inte betalat förmånsskatt och har inte fått nått krav från skatteverket. Delkarerar att jag har leasingbil på deklarationen och har mina kostnader i bokföringen samt ordning på körjournal. Blir jag kollad hoppas jag det räcker.
Vi har en V60 MY12 som privat bil så bör inte vara några problem.
Det jag hört är att om man inte har en annan bil eller bara en mkt mindre eller äldre så antar skatteverket att man ändå använder dem privat och kan taxera upp dig.
Gör du som du skriver tror jag inte alls du får problem.

Ang. att du har bilen hemma så ska inte det ha betydelse så länge företagets adress/arbetsplats är densamma. Så har jag det, enda skillnaden är att det är en Enskild firma.
Tja om jag tolkar: http://www4.skatteverket.se/rattsligvag ... ansteresor rätt tycks man kunna ha en ren tjänstebil parkerad hemma om det är ens tjänsteställe.
En annan intressant fråga dök upp när jag läste texten, nämligen möjligheten att hyra tjänstebilen för exempelvis långresor. Någon som tillämpat detta?
Jag körde fram och tillbaka upp till släktträff i hälsingland i sommras, men det tog jag i de 100mil man har rätt att köra. (Så länge det är max 10 tillfällen.)
Front v70 stöldbegärligt

Tyvärr är V/XC70 08-16 mycket stöld[…]

Skumt fel b230ft

1 bar ca Turbon är speccad för att klara[…]

Ökad komfort med 17”

@mikkiz , Har dessa 17” på vinte[…]

Köpte en nästan ny XC40 i okt-24. Sedan […]