Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av emastar
Har en bil xc70 på g och när jag kollade upp den via carfax så står det att det är 1 lån registrerat på bilen. Men när jag kollar på transportstyrelsens sida på bilen så står det inget om krediter på den.
vilket ska man egentligen lita på, enligt säljarn så har han inget lån på bilen och har kvitto på den när han köpte den.
kan det va så att det tidigare har funnits ett lån kopplat till bilen men inte längre?
av Lövet
Carfax har med största sannolikhet fel. De köper information i bulk, dvs det kan ha ändrats senaste tiden. Säger transportstyrelsen ok skulle jag lita på det.
av emastar
Som jag tänkte med. Känns som transportstyrelsen har bästa kollen
av Mwi
Om du vill köpa bilen så skriv in i köpeavtalet, att bilen är till fullo betald av säljaren och att det inte finns några skulder på bilen. Om du gör det och inte köper bilen under marknadsvärdet så blir det inga problem men teckna en helförsäkring direkt på bilen så du har rättsskydd och behöver inte betala själv om det krånglar.
av Douz
Kollade min bil med opius app, står att bilen är köpt på kredit. På transportstyrelsen står det dock inget om det. Så skulle lita på den. Jag vet ju att den inte har lån, så opius har ju fel.
av emastar
Köpte bilen och det visade sej att carfax hade fel. Ägarn hade betalt en summa vid köptillfället och sen betalat resten en vecka senare. Men det har inte carfax fattat.
av Lövet
emastar skrev:Men det har inte carfax fattat.
Det kommer en månad senare. Som sagt, carfax köper information i efterhand på regelbunden basis. De uppdaterar inte per dag som transportstyrelsen gör.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]