Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TreVolvos
Det tråkiga/förhatliga meddelandet dök upp igår. Visst var det väntat men ändå får man en klump i magen. Bilen har rullat 7000 mil så det borde räcka med en mellanservice.

Det är 15 år sedan jag hade en Volvo som behövde service så nu är det dags att leta upp en bra verkstad som jag vågar lämna bilen till.
Jag undviker helst alla de stora anläggningarna, framförallt Bilia. Det måste dock vara en auktoriserad verkstad belägen i Stockholmsområdet.

Bilen har av förra ägaren servats hos Upplands Motor i Akalla. Kanske att jag vågar lämna den till dom trots att det är en jätteanläggning. Fördelen är att de erbjuder service medan man väntar (ca 2 timmar), då spar jag tid och resekostnader vilket kompenserar en del för ett troligt högre pris. Assistansförsäkring ingår också vilket får ses som ett plus.

Förra Volvon servade jag alltid hos Autonoma i Åkersberga. Bra utfört arbete och hyfsat nära hemmet. Nu för tiden har jag dock ingen aning om hur de är då det inte finns några rekommendationer alls på nätet. Ingen av grannarna eller kompisarna kör Volvo och har inte hört något, varken bra eller dåligt. Kanske provar jag dom igen.

I övrigt har jag ingen aning. En verkstad nära Bromma fungerar också men den enda jag känner till är Bilia Alvik och dom har jag tyvärr dåliga erfarenheter av.

Usch, jag hatar den här delen av bilägandet. Till förra bilmärket hade jag hittat en av Sveriges bästa mindre men ändå auktoriserade verkstäder, därför höll jag mig till det ovanligt länge. Tyvärr är de inte auktoriserade på Volvo.

Återkommer med vad det blev och hur servicen utfördes.
av Droopy
Nu känner jag inte till verkstäderna i dina trakter men en Volvo kan vilken verkstad som helst serva, Meca, Mekonomen, AD och allt vad de nu heter, så det är bara att ringa till valfritt bolag och boka en tid. Det görs intre så mycket längre på servisarna så det går knappt att misslyckas, olja filter thats it för det mesta.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag bor i Nacka, köpte min bil ny på Upplands Motor i Akalla men servar den alltid på Roslagsbil i Norrtälje. Det är en auktoriserad Volvoverkstad som även har bildförsäljning etc.
Trots att det är en liten bit att åka så tjänar jag på det jämfört med att lämna den hos Bilia här i Nacka, som jag tycker tar ockerpriser för servicejobb.
Är mycket nöjd med både bemötandet och hur arbetet utförs.
av mikebike
Jag bor tvärsöver gatan från Bilia Haga Norra, en av Sveriges största och sämsta Volvo-verkstäder.
Tidigare brukade jag serva hos Upplands Motor i Akalla, vilket sparat en del pengar och gråa hår.
P.g.a. annat jobb så funderar jag på att testa Bra Bil i Vallentuna nästa gång, då kan jag nämligen åka Roslagsbanan mellan verkstan och jobbet.
Användarvisningsbild
av TreVolvos
Tack för svaren! Nu har jag bokat tid på Roslagsbil (tack för tipset @fjohan82) - de ligger drygt 30% under de andra i servicekostnad och för mig ligger de bara en mil längre bort än Upplands Motor (som kom tvåa i min lista).
Användarvisningsbild
av TreVolvos
Bilen servad idag. Gjordes medan jag väntade i cafeterian eller knallade runt i bilhallen. Väl utfört till ett attraktivt pris. Kan rekommendera Roslagsbil :)
Front v70 stöldbegärligt

Tyvärr är V/XC70 08-16 mycket stöld[…]

Skumt fel b230ft

1 bar ca Turbon är speccad för att klara[…]

Ökad komfort med 17”

@mikkiz , Har dessa 17” på vinte[…]

Köpte en nästan ny XC40 i okt-24. Sedan […]