Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Egentligen skulle man ställa kravet, vid tecknande av försäkring, på försäkringsbolaget att utslag ska ske med trafikförordningen som grund och inte enbart efter praxis. Och att försäkringsbolaget också försäkrar att de följer utslag i domstol i vållandefrågor. Detta ska givetvis vara skriftligt. Men jag tror inte det går. Men det borde det ju göra eftersom det är rena självklarheter.
Användarvisningsbild
av SvenB
Camel skrev: Och skulle båda parter råka ha samma f-bolag så blir det i princip aldrig delat ansvar eftersom skadekostnaden ändå hamnar i samma bolag och man vill inte ha den ökade administrationen.
I ett sådant fall är det konstigt att de inte dömer delat, då kan de ju sänka bonusen på bägge. :)
Användarvisningsbild
av Camel
SvenB skrev:I ett sådant fall är det konstigt att de inte dömer delat, då kan de ju sänka bonusen på bägge. :)
Jo, man kan ju tycka det. Men jag engagerade mig för några år sedan i ett verkligt fall (mellan min fru och en annan motpart) där det borde vara delat ansvar eftersom båda förarna brustit i sina åtaganden enligt trafikförordningen. Jag visade tydligt i en egen utredning genom olika praktiska handfasta bevis hela förloppet (är van vid tekniska utredningar). Båda parterna hade samma f-bolag. Men handläggaren sa att det inte kommer på fråga med delat ansvar. Och på frågan varför (efter många turer) kom det fram att "det tjänar inte något till för oss" eftersom skadekostnaden blir densamma. Jag tog upp det här med minskad bonus för båda som en möjlig intäktsökning, men då fick jag svaret att det systemet utarmats och fungerar inte i praktiken vid byte av f-bolag. Så det var inga "säkra" inkomster. Och det stämde ju bra eftersom vi bytte f-bolag vid efterföljande huvudförfallodag. Jag ville inte att vår bil skulle vara försäkrad i ett f-bolag som inte följer trafikförordningen vid vållandebedömning. Och premien fortsatte ungefär på samma nivå i det nya f-bolaget, t.o.m. något billigare. Det nya bolaget har ännu inte fått tillfälle att visa sitt rätta jag vid någon vållandebedömning. Men jag är inte hoppfull. Alla f-bolag är av samma skrot och korn.
Användarvisningsbild
av joel80
Det enda som verkar hjälpa är om det blir uppmärksammat i media.. suck. Då kan dom komma krypande och ändra domar ibland.
Jag hoppas jag slipper hamna i den situationen... än så länge har de gånger jag behövt försäkringsbolagets hjälp funkar bra, men då har det oftast varit självklara saker.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Det enda som verkar hjälpa är om det blir uppmärksammat i media.. suck.
Det är knappt det hjälper. F-bolagen, tillsammans med bankerna, anser sig stå över samhället och samhällets regelverk vissa fall. Det har de visat förr.
Användarvisningsbild
av joel80
Väldigt vad bitter du var så här på söndagskvällen.. Är det måndagsångesten som gör sig hörd? ;)

Fast jag håller till stor del med dig...
Användarvisningsbild
av Camel
Ingen fara på taket. Men f-bolag, banker och politiker är inte mina favoriter. :mrgreen:
Det finns som tur är mycket annat i livet att glädjas åt. :D
Användarvisningsbild
av Alfredo
Konstigt att försäkrings bolagen inte följer domstolarnas beslut, kanske man borde kalla på polisen om man tycker att det är bådas fel.
Front v70 stöldbegärligt

Tyvärr är V/XC70 08-16 mycket stöld[…]

Skumt fel b230ft

1 bar ca Turbon är speccad för att klara[…]

Ökad komfort med 17”

@mikkiz , Har dessa 17” på vinte[…]

Köpte en nästan ny XC40 i okt-24. Sedan […]