Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej!
Visst blir man glad när det sitter en lapp på rutan :-)
I lördags fick jag en kontrollavgift för "Tillstånd saknas/ej synligt" på en parkering med skyltning vid infarten enligt bifogad bild. Parkeringen är på privat mark (en skola) och nyttjas således av personalen under vardagarna. Jag, liksom förbipasserande Q-park vakt som jag frågade, tolkade skyltningen som tillstånd endast erfordras 7-18 vardagar, övrig tid råder fri parkering. Samma tolkning gjorde förstås inte Europark (eller om det är Hojab som det står på lappen?). Ingen ytterligare skyltning på området.
Den alternativa tolkning jag kan tänka mig är att parkering med tillstånd gäller 7-18 och att övrig tid råder parkeringsförbud. Men då borde väl avgiften vara utfärdad på felaktig grund då den anges som "tillstånd saknas"?

Vad säger ni, är det glasklart att jag har parkerat fel eller kan det finnas en vits att bestrida avgiften? Vad betyder egentligen tilläggsskylten längst ned och varför är den i en annan blå nyans?

Jag har skickat frågan till transportsyrelsen i det formulär man kan fråga om skyltning. Finns det någon annan "officiell och oberoende" man kan rådfråga om sådant här?
Bilagor
skyltning2.jpg
Skyltning parkeringsinfart
skyltning2.jpg (110.9 KiB) Visad 4275 gånger
P = parkering
Tilläggstavlan betyder att det krävs tillstånd.
(Ingen tilläggstavla = 24 timmars fri parkering.)

Att det finns ytterligare en tilläggstavla medför inte att den första försvinner.

Sedan finns det en grundregel att parkering på privat mark alltid kräver tillstånd. Man får ju inte parkera på någons gårdsplan bara för att det saknas förbudsskyltar. I storstadsområden kan man lugnt utgå från att parkering är förbjuden, om det inte uttryckligen står att det är tillåtet.
Jag tycker nog inte att p-boten är utfärdad på fel grund om du saknar tillstånd. Sedan tolkar jag den andra tilläggstavlan som att även de med tillstånd endast får stå där 7-18 vardagar. Det är med andra ord en arbetsplatsparkering, övrig tid skall det vara tomt.
Det är en dum skylt, helt klart. Just P-tecknet på den nedersta förvillar.

Till att börja med, alla P skyltar skall läsas uppifrån och ner, så vet man vad man skall göra.

Jag tolkar denna som.

1. Parkeringplats
2. Tillstånd krävs
3. Parkering tillåten 7-18

Alltså P plats mellan 7-18 för de med tillstånd, annan tid får ingen inte stå där.

MEN om P'et hade saknats på den nedersta skylten hade det varit tillstånd som krävdes mellan 7-18.

Beroende på vad markägaren vill åstadkomma hade följande skyltningar varit mer normala och lättare att förstå.

1. P
2. Tillstånd erfodras
3. 7-18

Parkering där tillstånd krävs mellan 7-18, annars fri parkering

1. P
2. 7-18
3. Tillstånd erfodras.

Parkering mellan 7-18 då tillstånd erfodras. Övrigt tid ej tillåten parkering.

OM man hade velat underlätta för bilisterna hade man istället för den nedersta skylten kunnat sätta upp en Förbudsskylt för parkering 18-07, längst ner.

Jag tycker dock du skall kontakta Europark och ifrågasätta skyltningen, om det verkligen är dom som skyltat så illa, och hur den isåfall skall tolkas enligt dem. Den nedersta skylten är väääldigt märklig.
Tack för era svar!

Jag postade även i ett annat forum och fick många kloka svar. Sammanfattningsvis verkar majoriteten anse att det är svårt att formellt invända mot kontrollavgiften. Att tillgäggstavlan är förvirrande och rent av ogiltig verkar det också råda enighet om. Det svaret får jag också "off the record" av en icke namngiven men mycket relevant myndighet i sammanhanget. Rådet därifrån var att kontakta markägaren och parkeringsbolaget för att undersöka vilket exakt kontrolluppdrag/instruktion de givit till parkeringsbolaget i fråga.

Även om det inte skulle leda till tillbakadragen kontrollavgift i mitt fall kanske det leder till att tilläggskylten plockas ned och därmed hjälper andra att inte göra samma tolkning av skyltningen som jag gjorde.

Jag återkommer och berättar hur det gick.
Hej!
Jag var i kontakt med Svepark och fick faktiskt medhåll om att skyltningen var otydlig och fick rådet att bestrida. De menar att grundtanken bör vara att utfärda kontrollavgift när någon uppenbart struntar i reglerna och inte när det finns risk för feltolkning av skyltningen. Trafikverket får inte göra officiella tolkningar men höll "mellan raderna" i samtalet med om tvetydigheten och gav rådet att kontakta markägare och parkeringsbolag för att ta reda på vilka kontrollinstruktionerna egentligen var. Sagt och gjort: Jag fick tag på markägarens representant och som jag misstänkte är det deras avsikt att man ska kunna parkera fritt på helger. "Ge mig reg- och ärendenummer så ser jag till att detta avskrivs" blev beskedet och idag bekräftade Hojab också per telefon att ärendet var avskrivet. Slutet gott denna gång!
Efter att ha ägnat många timmar åt att sätta sig in i och få rättelse i ett ärende som tar kontrollanten 30 sek att trycka ut kan jag tycka att man borde:
-Inrätta ett oberoende "ARN" för parkeringsböter
-Införa ekonomiska sanktioner mot bolag med för hög andel fällningar i nämnden. Som det är i dag finns inget som balanserar upp parkeringsbolagets incitament att utfärda kontrollavgift eftersom de vet att ingen vettig människa går till tingsrätten för 550kr.
Tack för alla era svar!
Bra att det löste sig, men det jag är mest nyfiken på är ju... har man ändrat skyltningen?
Det är sällan jag är där (Sänkhagsvägen i Sollentuna) så jag vet inte om skyltningen är ändrad. Men eftersom fastighetsskötaren sa att de hade "haft ärendet med den otydliga skyltningen uppe så sent som för en vecka sedan" när jag ringde så förutsätter jag att man åtgärdar. Vet dock inte om detta ligger på fastighetsägaren eller Europark att göra.
Vad säger ni om den här då?

Bild

Den borde betyda att det inte behövs parkeringstillstånd utanför kontorstid. Dock är det ett privat fastighetsbolag som äger fastigheten som hyrs ut till Göteborgs universitet och jag tror inte intentionen är att det är fritt fram att parkera där utan tillstånd överhuvudtaget. Jag har haft parkeringstillstånd där tidigare och minns inte att kreti och pleti kunde stå där eller ens gjorde det.
Läs uppifrån och ner...

Parkering
Tillstånd 7-17
Avgift 0-24.

Alltså, man måste ha tillstånd dagtid, övrig tid får alla stå där.
Avgift dygnet runt för alla, även de med tillstånd.
Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]

Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]