Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej,

Trodde när nya avtalsperioden trädde i kraft att bilförsäkringen va den billigast möjliga på de större kända bolagen.
Det bolaget jag har nu sparar jag runt 1000-2000kr/år i jämnförelse med de andra stora bolagen....utom ett..
Ett bolag hade jag missat att kolla upp och där gick det att spara nästan 2000kr till för två bilar och det vill man ju såklart göra,
speciellt när halvförsäkringen är billigare på det bolaget än vad trafik är på det nuvarande.

Jag har googlat och läst lite på transportstyrelsen och det finstilta på försäkringsbolagets hemsida.
Det finns inte mycket man får göra för att bryta avtalstiden, sälja eller om det föregår någon form av tvist gällande ändrad premiekostnad under avtalstiden mellan försäkringstagare och försäkringsbolag.

Men vissa säger att vid avställning och utan avställning/garageförsäkring finns det inget krav på att man måste stanna på bolaget man har.
Stämmer detta?

På transportstyrelsen under avställning framkommer att trafikförsäkring ej är obligatorisk på ett avställt fordon, det måste väl innebära att under avställningstiden har man rätt att säga upp och vara utan trafikförsäkring.
Därmed borde man kunna teckna ett ny försäkring ganska omgående och ställa på bilen igen.
Är detta korrekt tänkt och någon man kan/får göra?

// Skrothögen
Så var det förr iallafall. Ställ av bilen, ring bolaget och säg upp försäkringen. Teckna ny försäkring, och ställ på bilen.

Bilen blir väl stående någon dag, men det kanske man kan ta? Du lär väl vänta en natt mellan av och påställning iallafall.
Vissa säger att de lyckats, andra att det inte går under avtalstiden även om du ställer av bilen. De säger att då måste man sälja den. Ring och fråga. :)
Det går alldelles utmärkt att ställa av bilen och sedan teckna en ny försäkring vilket jag själv gjort.Förutsätt bara innan dessa samtal att dagens försäkringsbolag gör allt för att blåsa dig på pengar och även har en korrupt gammal lag i ryggen som backup för sina förehavanden där de kommer att hävda att den gamla försäkringen är vilande och genast börja gälla när du ställer på fordonet igen ... MEN INTE OM DU HAR TECKNAT EN NY FÖRSÄKRING HOS ETT ANNAT BOLAG.Som sagt, min egen erfarenhet och hjälpsam personal på annat försäkringsbolag.
Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]

Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]