Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Jag lämnade in min bil till lack o plåt för kosntadsförslag på skadad bil. Verkstaden nämnde att jag kan få ut ca 80% av repereationskostnaden om jag väljer en kontantreglering istället för reperation - de säger man får förhandla lite med f-bolaget.

Jag ringde mitt f-bolag Aktsam, de säger att jag kan få mellan 55-65% (max 65%). Nu undrar jag ifall jag missuppfattade verkstaden, de kanske menade 80% av bilens marknadsvärde ifall jag/f-bolaget väljer att lösa in bilen istället för reperation (?)

Bilen är enligt bilpriser.se värd 10-20, där skicket är det mest avgörande anligt sajten. Min bil är kanon så jag tror jag kan få ut 15-20 ...men man vet ju aldrig. Reperationen av bilen skulle landa på typ 16-17 lax.

Stämmer det att kontantregelringen "bara" är på 55-65% av reperationskostnaden? ...vill dubbelkolla här, så man inte åker på en blåsning. Jag ska kontakta verkstaden igen också o fråga igen.
Tomas88 skrev:Men kan du inte fråga Aktsam hur mycket du får i kronor? Det är väl det som är det intressanta?
Vad gäller det för bil förresten? Miltal, årsmodell osv...
Nej du missförstår mig, jag frågar om det är korrekt att man kan få 55-65% av rep.kostnaden, eller försöker aktsam blåsa mig. Om det stämmer att jag kan få 80% som verkstaden säger så är väl det bättre än 55-65% ? Procentenheten är ju det som avgör summan i kronor. Förstår inte riktigt vad du syftar på - man vill ju ha ut så mkt kronor som möjligt om man kan.
Bilen repareras aldrig för över marknadspriset, en första kalkyl som överstiger 80% av bilens marknadsvärde gör att det oftast blir ett inlösenärende. Om dom löser in bilen så är ju tanken att man ska få ut ersättning för vad motsvarande bil kostar på marknaden.
Med en kontantreglering av skadan så drar dom bl a av kostnaden för verkstadens timdebitering vilket i praktiken mycket väl kan innebära att du istället bara får ut runt 50% av marknadsvärdet. Men då har du ju trots allt bilen kvar.
Se det så här, din försäkring täcker kostnaden för att få skadan reparerad, väljer du att göra det själv kan du få en summa pengar istället för att göra det själv. Om deras policy för detta är 55-65% eller 80% av en kakylerad reparation spelar väl ingen roll, inget du kan göra något åt!
Ska du själv köpa plåtdelar eller lack tänk på att det blir dyrare för dig än för firman som inte betalar moms på grejorna, sedan får du värdera tiden du själv måste ligga i garaget för att få arbetet gjort.

Vet inte hur duktig du är eller hur skadan ser ut men väg istället pengarna du blir erbjuden för att göra det själv mot att få den proffsigt reparerad på verkstad!
Bror min fick nyss inbrott i bilen och då valde vi att reparera bilen själva och om jag mins rätt fick han ut vad delarna skulle kosta minus självrisken, dvs de drog av arbetskostnaden och självrisken. Eller hm kanske att han fick något litet typ 50:-/h x antalet timmar som verkstan sa att det skulle ta..
230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]

Köpråd V60 Recarge

den lilla batteriet kommer du ~2.5-4mil typ medans[…]