Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag funderar på att köpa en V60, har pratat med bank etc om bilån. Det jag undrar över är andrahandsvärdet på V60 då den är en relativt ny modell. Hur mycket värdeminskningen är efter 3 år på en V60 samt att jag betalar tillräckligt per månad på bilen. Jag tippar på att jag möjligtvis byter bil mellan 3-5 år. Naturligtvis så förändras ju detta säkert över tid. men en ca snitt är det jag tänker på. Kanske baserat på värdeminskiningen sedan den började tillverkas, 2011.

Med mitt uppägg (på en treårsperiod i detta exempel) så betalar jag bort ca 122 652:- på ett utgånspris på 271 000:-, vilket innebär att jag har en skuld kvar på ca 148 348:-, på en då 3 år gammal V60 T3 Ocean race med teknikpaketet.

Kan en sådan bil vara värd 148 000:- efter tre år, eller mer eller mindre?

Kanske en märklig fråga att ställa här, men är nyfiken. Har kollat på bagagnatmarknaden, där känns det som om dom har en lägre värdeminskning om man tittar på liknande bilar från 2011 ( 3 år gamla).
Ungefär 50% på 3 år är den siffra man brukar räkna på, men i verkligheten har många bilar lite bättre värde än så. Du kan nog gott räkna med 55% på din V60 utan att lura dig själv särskilt mycket. Det borde stämma bra överens med din kalkyl.
Hej,
1. ingår din kontantinsats i dom 122´ ?
2. Beroende på tänkt körsträcka så kan nog din restskuld täcka ungefärligt restvärde efter 3 år. (men då är din kontantinsats "förbrukad")
3. Tänk bara lite på att om något händer som "tvingar" dig att sälja tidigare så kan du stå med en viss restskuld :( .
Men annars är det väl inget onormalt - Volvo själva erbjuder väl billån upp till 7 år - vilket väl ungefär motsvarar ditt lån ?
/Mattias

Det finns ingenting som ska köras in län[…]

V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]

Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]