Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av swedbank
hej! jag ska ställa på volvon strax.

Läste lite om fordonsskatten, då folk säger: "du får köra bilen om du har den försäkrad+besiktiad , å betala skatten inom 21 dagar."

Detta har jag varit lite skeptiskt till... Nu läste jag detta: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... -av-skatt/

"Du har 21 dagar på dig att betala, från och med datumet för påställningen. Fordonsskatt påförs för hela månader. Det betyder att fordonsskatten tas ut för en hel månad även om fordonet ställs på mitt i en månad."

Stämmer det jag hört då? :shock:
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja det stämmer. Du ställer ju på bilen antingen med rapportkortet eller via hemsidan. Sedan kommer ju inbetalningskortet med post.
av LarsBd
swedbank skrev:folk säger: "du får köra bilen om du har den försäkrad+besiktiad , å betala skatten inom 21 dagar.
Det beror lite på hur du har tolkat det folk säger men under förutsättning att bilen blir påställd kan du köra i 21 dagar innan skatten måste vara bokförd hos transportstyrelsen. Du får inte ha fordonet trafikförsäkrat samt avställt och samtidigt bruka bilen.

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]