Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej!
I vår åker vi ner till Holland via Danmark och Tyskland med gammelbilen i signaturen! Ska ringa till Trygghansa där jag har bilförsäkringen och höra om det behövs göras något så fort tidsplanen blir klar.
Men kan jag lita på att ett försäkringsbolag har koll, eller ska jag komma ihåg själv att teckna en tilläggsförsäkring eller liknande?

Tipsa gärna om allt annat förutom försäkringar också om ni vill, alla erfarenheter tas tacksamt emot!

Mvh Danne
av PerreS
Jag läste lite information från mitt försäkringsbolag, Länsförsäkringar var det då, om utlandskörning när jag planerade en bilsemester utomlands för 4-5 år sedan. Enligt den infon sköter de all kommunikation med motpartens försäkringsbolag vid eventuell skada, men bara om man har helförsäkring, oavsett vem som är vållande.

Kolla hur det är hos TH, det kanske är samma där.
taxi skrev:Men kan jag lita på att ett försäkringsbolag har koll, eller ska jag komma ihåg själv att teckna en tilläggsförsäkring eller liknande?

Tipsa gärna om allt annat förutom försäkringar också om ni vill, alla erfarenheter tas tacksamt emot!
Min uppfattning är att de brukar ha koll och när de inte haft det så har de bett att få återkomma senare på dagen. Men det kan vara bra att få det skriftligt. Hör om de säljer tillfällig assistans med kanske, annars kan det tänkas att Motormännen har en sådan? ADAC är bra att ha telnr till i Tyskland i alla fall om bilen strejkar. Det ska inte behövas ett "grönt kort" man det underlättar om något händer och vad jag vet så utfärdar försäkringsbolagen dessa gratis.

Är du inte van vid autobahn så ta det lite easy. Kom ihåg att lägga in telnr till ditt försäkringsbolag samt SOS-International. I telefonen så lägg till texten ICE (In Case of Emergency) före den nuvarande texten på dina nära och kära som du har telnr till i mobilen. Tex ICE 1 Anna, ICE 2 Pappa Göran Mobil osv.

Och:
+Första hjälpen-kit
+Varselväst (varningsväst) en till varje person i bilen är inte fel. (Sitt inte kvar i bilen utan ut i diket om dessa västar behövs användas)
+Reservlampor
+Böter på att få tom tank på autobahn i Tyskland. Så tanka senast när mätaren når 1/4 så slipper ni förhoppningsvis stå med tom tank om det blir långa köer. Det händer ju då och då.

Men även:
+Ha varningstriangeln lättillgänglig i bagaget
Användarvisningsbild
av taxi
Bra tips, tackar för dom!
Tack vare sambon har vi redan ICE i telefonerna. :D
Har även lagt till verktyg, rem, kompressor och brandsläckare till listan!
Flera verkstäder har att man får fri assistans i ett år efter servicen. Mekonomen & Volvo bla. Men Helförsäkrat är aldrig fel. Ta det lugnt genom Danmark, har hört att om polisen stannar dig för fortkörning så tar dem bara pengar på platsen. :roll:
Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]

Handbroms

Härligt att det löser sig!

Hej Har haft hjälp att felsöka ovanst&ar[…]

Tack , det verkar vara den ! Snyggt !