Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Glöm inte servicar, t.ex. partikelfilterbyten.
av Lövet
Kolla ersättningen på diesel respektive bensin också. Inte säkert den är lika hög.
av Malmstroem
Eftersom värdeminskningen på en 2001:a börjar vara rätt liten så kommer du att behöva köra gigantiskt långt för att räkna hem en ny bil genom lägre bränsleförbrukning. Detta förutsatt att den gamla bilen inte behöver repareras...

Däremot behöver inte skillnaden bli speciellt stor om du jämför en äldre bil med hög förbrukning mot en ny med låg förbrukning. Och den skillnaden kan det vara värt att få sitta i en ny bil.

Jag räknade på mitt bilbyte när jag tog ut en tjänstebil/förmånsbil för ett år sedan. Med de regler som jag har att rätta mig efter angående löneavdrag etc så blev skulle en ny V60 D4 varit kostnadsneutral med min gamla V70 2,5T 2005 vid ca 2500 mil / år. Jag vill minnas att min V70 kostade kring 2000 per månad i fasta kostnader (skatt, försäkring, service och även en liten värdeminskning). Hade jag köpt bilen privat hade den varit dyrare -- men inte så mycket dyrare.

Men som sagt var -- det är relativt enkelt att räkna på. Sedan får den som betalar bestämma om det är värt det eller inte. På en 2001 torde det billigaste alternativet vara att köra den tills något dyrt går sönder och sedan skaffa något nytt då. Om det är det roligaste / bästa alternativet är en annan sak.
av Malmstroem
andreas_lofgren skrev:Kolla ersättningen på diesel respektive bensin också. Inte säkert den är lika hög.
Har du milersättning för egen bil så brukar den vara lika hög.

Får du milersättning för tjänstebil är den ofta lägre för diesel.

Det är i alla fall vad som är avdragsgillt från Skatteverket. Naturligtvis är det upp till varje företag att göra vad de vill. http://www.skatteverket.se/privat/svarp ... 01472.html
av Edling
Men å andra sidan har vi ägt vår v70 i nästan 10 år nu och underhåll av lack, tvätt, klädsel varit dåligt skött.
Skulle vi göra det samma med V60 och ha den i runt 10 år och nu när huset är färdigrenoverat och ägnar mer tid åt att sköta bilen så kanske det inte blir en jätte förlust. Självklart blir det inte en splinkens ny v60. Utan en v60 runt 200000:-
Användarvisningsbild
av MartinS
Skall du ha den i tio år så blir förlusten=inköpspriset. Om du dessutom räknar med att köra den 45kmil så har den absolut nollvärde när ni är klara.

Men du är inne på rätt spår ändå, det mest ekonomiska är att sällan byta bil.

/Martin
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]