Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Fritchof
Jag är anställd på Volvo PV och har en tjänstebil/personalbil och tänkte om det fanns någon vänlig själ på forumet som har bra koll på vem/vilka utanför familjen som får köra den när jag inte sitter med i bilen?

Vet att dom som är skrivna på samma adress får nyttja bilen, men tänker lite på släkt typ farsan, svärmor, frugans bror hur är det med dom?

Försökte ringa Volvos tjänstebilsavdelning men dom hade tydligen semester som alla andra...

Tack på för hand
Användarvisningsbild
av joel80
Det finns ingen lag som reglerar det, utan det bestäms av arbetsgivaren och det avtal på tjänstebilen du har. Kolla också försäkringen.. vissa tillåter ju t.ex inte folk under 25 att köra eller ökar självrisken om det händer något om någon under 25 krockar..
Sen kan man ju tolka "familj" olika. Jag skulle nog säga att en pappa är familj i allafall. :)
Det där med "samma adress" är det något ditt företag reglerar?

Man får heller inte använda bilen kommersiellt i andra syften än för det företag man jobbar för om jag minns rätt.
av Lövet
Detta styrs helt av arbetsgivaren och står i det avtal du skrivit på. I princip omöjligt för oss att ge dig några råd annat än hur "det brukar" vara. Min erfarenhet är att det är inga problem att låna ut bilen enstaka tillfällen till i princip vem som helst, och regelbundet till familjen.
Användarvisningsbild
av Funk
Ligger inte reglementet upp hos Volvobil, jag har själv semester så jag kommer inte åt HR-portalen där jag vet infon finns..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Kategori B
Tjänstebilen är avsedd för användning i tjänsten. Den får även användas för privat bruk av innehavaren och dennes familj. Med familj avses makar, sambos, barn, sambo till barn, barnbarn, syskon, föräldrar, mor- och farföräldrar samt svärföräldrar. Då någon av dessa behöriga personer med giltigt svenskt körkort medföljer i tjänstebilen får även andra vara förare. Bilinnehavaren förväntas säkerställa att andra förare är kapabla att hantera tjänstebilen på ett säkert sätt. Utlåning av tjänstebil skall ske för tjänstebruk i företagets verksamhet när tjänstebilsinnehavaren inte själv använder bilen. I övrigt är utlåning inte tillåten. Fordonet får inte användas i motortävling eller annan förvärvsverksamhet.

Jag kan inte se någon större skillnad men här är reglerna för E-bil också, R-bil är samma.
Tjänstebilen (kategori E) är avsedd för privat bruk av innehavaren och dennes familj. Med familj avses make/maka/sambo/föräldrar/mor-farföräldrar, syskon, barn, sambo till barn, barnbarn samt svärföräldrar och svärmor-svärfarföräldrar. Då någon av dessa behöriga personer med giltigt svenskt körkort medföljer i tjänstebilen får även annan vara förare. Bilinnehavaren förväntas säkerställa att andra förare är kapabla att hantera tjänstebilen på ett säkert sätt. Vid utlåning är tjänstebilsinnehavaren alltid ersättningsansvarig. Utlåning av tjänstebil kan ske för tjänstebruk i företagets verksamhet när tjänstebilsinnehavaren inte själv använder bilen. I övrigt är utlåning inte tillåten. Fordonet får inte användas i motortävling eller motsvarande, inte heller förvärvsverksamhet.

/Thomas
Användarvisningsbild
av joel80
Intressant.. det där har jag inte sett tidigare, kan ju vara bra att ha koll på. Vad har du för källa på det där? Var har du hittat texten? Är det specifikt för just ditt avtal?
Du verkar ju få låna ut den till hela stora tjocka släkten MEN...Utlåning av tjänstebil skall ske för tjänstebruk i företagets verksamhet när tjänstebilsinnehavaren inte själv använder bilen. Betyder det att den personen man lånar ut till måste göra ärenden åt samma företag man jobbar åt? Snacka om hake...
Användarvisningsbild
av Funk
Texten är företagsspecifik ja..

Och bilen skall stå till företagets förfogande när den anställde inte använder den, i teorin skall tjänstebilen användas för företagsresor innan man tar till andra medel såsom taxi hyra, osv.. I praktiken sker det sällan utöver att man tar chefens bil då och då när nöden kallar.
Betyder det att den personen man lånar ut till måste göra ärenden åt samma företag man jobbar åt? Snacka om hake...
Nej det gör det inte..

/Thomas
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]