Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Micars skrev:
joel80 skrev:Jag tycker också du borde ta kontakt med ARN. http://www.arn.se/Konsument/
Jag har redan anmält detta ärende till ARN- Allmänna reklamationsnämnden för en opartisk granskning, som jag skrev tidigare. Får se hur de tolkar detta.
Ah.. Sorry. Missade det inlägget.
Blir intressant att se vad dom säger.
av Micars
Komplettering av hur AutoConcept arbetar.
Då min "garantiförsäkring" från AutoConcept löper ut efter att ha "gällt" ett år från det att jag köpte bilen, har jag nu erhållit ett erbjudande från AutoConcept att förlänga med en XtraGaranti Brons, som de kallar det i den medföljande illustrationen -som är knappt läsbar. Antalet komponenteter som finns med på bilden är betydligt färre än den "garanti" jag betalt för första året. Som tidigare anges att "garantin" ej gäller bl.a. läckage och slitage.
Man skickar inte heller nu med några allmänna villkor eller hänvisar till dessa! Vid en eventuell skadeanmälan till AutoConcept kan de hänvisa till att skadan skall av AutoConcept ansetts ha uppstått plötsligt för att gälla. Hänvisning till de "dolda villkoren"!?

Den som inte är medveten om hur man arbetar på AutoConcept betalar lätt in en "förnyelse" på ett år ca. 3.000 kr eller två år ca. 6.000 kr, i tron om att man har en garanti vid eventuella fel.
Det som gäller är att man betalat ca. 9.000 kr för tre år och där AutoConcept ej står för någon som kan hänvisas till läckage, slitage eller om det enligt AutoConcept själva, skadan ej anses ha uppkommit plötsligt!

Tänk på detta innan ni befattar er med AutoConcept och tror att ni har någon garanti/försäkring på er bil som skall täcka några framtida fel!
Håller med om att försäkringsbolagen överlag alltid har något som gör att man blir utan ersättning. Men om du kontaktar KVD så har de ju gjort en falsk varudeklaration om de påstår att den var utan fel. (Förutsatt att det fanns ett litet läckage när du hämtade bilen)

Köppte själv en bil på KVD för några år sedan (utan tilläggsförsäkring). Märkte efter en tid en mindre vibration i bilen. Jag trodde det berodde på obalans i vinterdäcken så jag bytte till sommarhjul en månad senare. Felet kvarstod så jag putsade bort lite rost på bromsskivornas ytterkant som jag hoppades kanske slog mot oken men utan resultat. Jag tar då bilen till en märkesverkstad som säger att det troligtvis är drivaxlarna som är krokiga.
Jag kontaktar då KVD och får svaret att lämna bilen på närmaste Mekonomen så står KVD för räkningen. Jag lämnade in bilen och satte verkstadschefen i kontakt med min kontakt på KVD.
Hämtade bilen några dagar senare med två nya drivaxlar och såg aldrig någon räkning! Mycket nöjd!

Detta kanske var ett undantag man felet stod inte i varudeklarationen och var absolut inte en plötlig skada.
av Micars
kvillebäck skrev:Håller med om att försäkringsbolagen överlag alltid har något som gör att man blir utan ersättning. Men om du kontaktar KVD så har de ju gjort en falsk varudeklaration om de påstår att den var utan fel. (Förutsatt att det fanns ett litet läckage när du hämtade bilen)

....
Tror det är svårt att övertyga Kvd.se att skadan fanns vid köptillfället, då det nu nästan gått ett år!?

Kvd.se har hela tiden fått information om skadan och hur AutoConcept hanterat den, så Kvd.se tycker tydligen att det är ok att sälja bilar med följande argument: "Detta är vår bästa garanti som ger dig ett mycket gott skydd när något på bilen går sönder" men som sedan inte ger något skydd då en skada konstateras, baserat på de "dolda villkoren" som man plötsligt hänvisar till vid en skada! Man får inte denna garanti vid köpet- man betalar extra för den.

Jag tror att Kvd.se är mycket medvetna om AutoConcepts försäljningsstrategier, då de förmedlar dessa garantier vid köpet. Det skapar en trygghet för konsumenten och ökar naturligtvis viljan att göra en affär med Kvd.se. Att den "garantin" som Kvd.se förmedlar vid köpet sedan inte innebär den trygghet som man vill påskina finns, faller naturligtvis tillbaka även på Kvd.se.

Kvd.se säljer sina objekt på att de är opartiskt granskade och man erhåller fina beskrivningar och betalar extra för "garantier" om något skulle tillstöta. Sedan visar det sig att allt som Kvd.se står för bara var tomt snack- objektbeskrivningen tillsammans med garantibeviset man erhöll från Kvd.se är inte värt ett smack!
av Ledicko
Hej!
Vad menas med "Mekanisk haveri av kopplingen" ?
Har köpt en beg bil med Autoconcepts garanti. "Brons"
Misstänker att Dubbelmassasvänghjulet lagt av. Är detta att räkna som Mekaniskt haveri av kopplingen.
Räknas svänghjulet till kopplingen eller tillhör det motorn.
Man måste nog ha på fötterna innan man kopllar in Auto Concept. :)
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]