Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Blev idag påkörd av en bil som bytte fil utan att se sig för, inga personskador som tur. Men blev en del plåtskador på bilens sida.

Nu till min fråga, jag har bara halvförsäkring, han som körde på mig var vållande. Skadeanmälan är ifylld - ska jag skicka in den till mitt försäkringsbolag? Har som sagt bara halvförsäkring, eller är det bara till försäkringsbolaget som han som körde på mig har? (får ju ingen ersättning från mitt vid halvförsäkring). Har fram tills nu klarat mig ifrån sånt här, så har inte riktigt klart för mig vad som gäller....

/Volvogbg
Du gör en anmälan till ditt bolag. Eftersom du har halvförsäkring kan dock inte bilen lagas fören ansvarsfrågan är utredd, men det bör gå relativt fort om båda bilarna var svenskregistrerade.

/Martin
Om personen som körde på dig är helt vållande så ska ju hans försäkring betala både din och sin bils reparation. Har han också bara halvförsäkring täcker det dina reparationer.
Den som räknas som vållande är också den enda som betalar självrisken.

Det du åker på att betala är en massa tid.. för sånt här tar alltid en satans massa tid och händer alltid när man har det som stressigast och verkligen skulle behövt sin bil. :)

Blev påkörd från höger för typ 10 år sen, den 21:a december.. sista vardagen innan helgerna. Planerad fjällenresa i fara och sista julhandlingen uppskjuten till sista minuten. Löste sig då med hyrbil i försäkringen. Min bil (en opel omega) fick dock skrotas.. krockade i ca 50km/h, jag körde på huvudled... en gubbe med keps körde ut rakt framför mig efter att ha stått stilla.. Han såg mig inte, troligen orkade han inte röra huvudet o titta bakom sidostolpen. Han körde en Merca från 70-talet som tydligen är byggda i betong.
Min bil som sagt till skroten, gubben tog ut en kofot ur bakluckan och bände bort lite plåt från bakdäcket och kunde köra därifrån.
Kändes surt... Jag fick i allafall rätt hos försäkringsbolaget, han hävdade att jag kört jättesuperfort eftersom han inte sett mig före smällen. Jag tog dit polis som konstaterade att huvudled är en stark regel. :)

Lycka till..
joel80 skrev: Han körde en Merca från 70-talet som tydligen är byggda i betong.
Du har rätt i att dessa bilar är stenhårda. Nästan som betong... :wink:
Mercedes konstruerade bilarna på detta sätt innan man kom på att det var människan som var viktig att skydda snarare än plåten/chassit.
Gubben hade tur att du inte körde fortare. Då hade han fått smaka på "krockvåldet".
Det var rätt halt ute så mycket av energin gick över i hans bil som gjorde en 180. Jag hann typ pumpbromsa (Opel Omega från typ 96 utan abs) och styra lite till höger så jag träffade honom typ över bakdäcket istället för mitt på.
Annars kunde det nog gjort ondare.. fick bara några bältesblåmärken.
Kommer ihåg att Folksam i iallafall var väldigt bra att ha att göra med.. dels fick jag fixat med hyrbil fort som ingick i försäkringen och sen fick jag ut mer än vad jag skulle fått om jag sålt bilen.. jag fick ett lågt bud först men sa ifrån då det nyss var bytt avgassystem och lite annat. Då höjde dom direkt beloppet med hela summan jag nyas lagt ut. :)
Omegan är en "mjukare" konstuktion än äldre Mercedes, därför klarar du dig utan skador vid en krock i 50 km/h. Värre med Mercan dock där krockvåldet fortsätter in i kupén.

By the way, Opel Omega -96 har ABS. (Eller hade i allafall när bilen var ny...)
Ah. Minnet kanske sviker,. men det kan ha varit en 92:a också.. men den kanske också hade abs?
:)
Instabil styrning (XC70 -16)

Du skriver framhjulsinställning, senast jag g[…]

Angående 0W-20 olja mot 0W/5W-30/40 olja. […]

När jag hämtade ut min bil 2022 sa s&aum[…]

Det är den bakre du ska mäta på. D[…]