Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av yasmeen
hej ...4 dagars sen blev jag påkörd av en gamling och på bilia vill man inte reparera bilen efter skadebesiktningen ..min fina v40 1.6 från 2000 enligt dem ska skrotas även om jag tror att det går att reparera ...det blir bara dyrt...nu undrar jag vad kan jag göra...det är gamlingens försäkring som ska täcka allt...jag betalade bilen 70000 8 år sen och hade absolut inga planer att byta den.. den går som en klocka ...även om backen är skadat...så är den hel kan jag kräva pengar för att reparera själv eller hur går det? tack i förväg.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Tyvärr, bedömer försäkringsbolaget att reparationskostnaden är för hög i förhållande till bilens marknadsvärde är det inlösen som gäller eller inga pengar alls (f-bolagen accepterar sällan att man fixar bilen själv, speciellt inte när de anser att skadan påverkar trafiksäkerheten).
Det du skulle kunna göra är att leta fram kvitton på sådant som är gjort på bilen som eventuellt kan påverka värdet i positiv riktning.
Användarvisningsbild
av yasmeen
kebabpizza skrev:Tyvärr, bedömer försäkringsbolaget att reparationskostnaden är för hög i förhållande till bilens marknadsvärde är det inlösen som gäller eller inga pengar alls (f-bolagen accepterar sällan att man fixar bilen själv, speciellt inte när de anser att skadan påverkar trafiksäkerheten).
Det du skulle kunna göra är att leta fram kvitton på sådant som är gjort på bilen som eventuellt kan påverka värdet i positiv riktning.

nu har jag inte än snackat med hans försäkrings bolag ,det var killen på bilia som sa till mig så...hade mycket tur med bilen som gick så fint tills nu så jag behövde inte göra mycket på den utöver det vanliga...byta olja osv...jag värderar den mycket högre än vad dem kommer att göra , misstänker jag...och som sagt vill jag helst att dem reparerar bilen men har känsla att dem på billia vill inte ta det här pga det är gammal bil o så...
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Tråkigt nog så följer bolagen en egen lista när man gamla bil som var en s4098 skulle skrotas för att jag hade en reva på bakskärmen så skulle jag få 10 000 kr trots att bilen bara gått 19 tusen. Liksom kollat man blocket så får du inte ens en upprostad skithög för dem pengarna. Men sätt hårt mot hårt de kan INTE skrota bilen om de inte har ditt tillstånd! Jag stod på och det sluta med att jag fick 16 000 och fick behålla bilen å fixa sj vilket jag gjorde. Va bara att ta en bild med en tidning så att de såg att det var ett rätt datum och att skadan var fixad :wink:
Användarvisningsbild
av StringerBell
Nightmare89 skrev: Jag stod på och det sluta med att jag fick 16 000 och fick behålla bilen å fixa sj vilket jag gjorde.
Ja, liknande har jag också erbjudits med en äldre krockad bil. Jag erbjuds att ta emot maxbeloppet av vad de ansågs sig kunna ge. (Det slutade dock med att de hittade en verkstad var villig att reparera bilen för dessa pengar)

Min XC90 D5 har fått uppgraderingen i samban[…]

Byta motorolja V60

Ser ut som att Volvo har maskinskadegaranti p&ar[…]

Jag gjorde test på min ventilation med gummi[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]