Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Jag har just vart på ett styrelsemöte med samfället där jag bor. Ordförande påstod att bilägarens försäkring inte gäller om något händer när bilen står på gatorna mellan husen. Det är ett radhusområde och det är egentligen förbjudet att köra bil mellan husen men vi tillåter det vid i- och urlastning. Hastigheten får ej överskrida gånghastighet. Nu bor jag så bra till att jag kan "parkera" i vändzonen. Jag är också den på hela området som har kortast sträcka mellan ytterdörr och garage, omkring 10 meter, så jag frågar mest för att jag är nyfiken. Om det är som ordförande säger och jag ställt bilen mellan husen för att lasta ur ett kylskåp, och en cyklist kör emot och repar bilen, så gäller inte min försäkring. Detta skall vara generellt och inte avhänget försäkringsbolaget på står ordförande. Skulle däremot blixten slå ned i bilen så den exploderar så går det på försäkringen. Den gäller inte när jag själv eller någon annan orsakar skada. Kan detta verkligen stämma?
av Lövet
Aldrig hört talas om nåt liknande. Försäkringar gäller normalt även om du överträder nån bestämmelse.

Tror ärligt din ordförande pratar strunt.
av llesrof
Ja, jag tycker också att det borde vara mina försäkringsvillkor som gäller. Fast vår kära ordförande gav sig inte. Får kolla detta med Volvia.
Användarvisningsbild
av White
Hur många har INTE öveträtt någon lag när dom krockar t.ex, det är väl oftast så olyckor uppstår? Då skulle ju i princip ALDRIG
försäkringen gälla!? Tror att ordföranden bara drar en vals för att själv slippa säga ifrån att: "Det får vara slut med bilar inne bland
husen nu"
,
och drar i stället en rövare om bilförsäkringen. Min teori...
av Lövet
Vi kan säga så här: När det väl sker en olycka då har försäkringsvillkoren VÄLDIGT mycket större betydelse än ordet från en ordförande.

Whites teori låter också rätt rimlig.
Användarvisningsbild
av bernersjo
Jobbar själv på ett försäkringsbolag, och det låter väldigt märkligt att den inte skulle gälla! Dom större bolagen behöver du inte oroa dig för! Sitter du i knät på ett sk lågprisbolag så kanske du ska ringa och fråga, mest utifall att.. Eller maila dom och spara deras svar!

Men håller mes föregående skribent, din ordförande är troligen trött på trafiken och drar en rövare.. Låter absurt!
av Droopy
llesrof skrev:Jag har just vart på ett styrelsemöte med samfället där jag bor. Ordförande påstod att bilägarens försäkring inte gäller om något händer när bilen står på gatorna mellan husen. Det är ett radhusområde och det är egentligen förbjudet att köra bil mellan husen men vi tillåter det vid i- och urlastning. Hastigheten får ej överskrida gånghastighet. Nu bor jag så bra till att jag kan "parkera" i vändzonen. Jag är också den på hela området som har kortast sträcka mellan ytterdörr och garage, omkring 10 meter, så jag frågar mest för att jag är nyfiken. Om det är som ordförande säger och jag ställt bilen mellan husen för att lasta ur ett kylskåp, och en cyklist kör emot och repar bilen, så gäller inte min försäkring. Detta skall vara generellt och inte avhänget försäkringsbolaget på står ordförande. Skulle däremot blixten slå ned i bilen så den exploderar så går det på försäkringen. Den gäller inte när jag själv eller någon annan orsakar skada. Kan detta verkligen stämma?

Försäkringen gäller, enda gången en bilförsäkring inte gäller är vid tävling, du kört onykter el utan körkort.

Bor själv i ett bostadsområde där det är förbjudet att köra bil mellan husen. Hade lånat hem en firmabil för några år sedan och parkerat utanför fönstret där man alltså inet får stå, någon drog in i bilen med en ( tro jag ) släpvagn och smet, försäkringen gällde.

Ja därtill skulle det behövas överf[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som v[…]

Bara kört korta sträckor efter uppdateri[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Skärmarna tillbaka monterade. https://i.img[…]