Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
Säkert ett bra beslut, grattis.

Själv lät Jag bygga 1990 ett hus lagom för 2 personer och ett arbetsrum, efter ett tag när huset var färdigt kom depritionen samt Finlands och Rysslands affärer på statsnivå upphörde med att 100.000 människor blev arbetslösa över en natt så gott som. Även många av Mina kunder gick i konkurs och deras lån lades i en såkallad skräpbank. Vi hade tänkt betala huslånet på 15 år men blev skuldfria efter 17 år istället. Räntan var här på den tiden 13% i början på 90 talet, detta har varit ett mycket bra beslut och boende kostnaderna är nu låga.
Användarvisningsbild
av MartinS
Alfredo har förverkligat så som jag ser en del av mitt pensionsparande. Sänker man boendekostnaden rejält (skuldfri vid pensionen) så kan man klara sig på lägre inkomster. Detta resonemang torde ju vara relativt inflaflationsoberoende.

Eller är jag fel ute?

/Martin
MartinS skrev:Alfredo har förverkligat så som jag ser en del av mitt pensionsparande. Sänker man boendekostnaden rejält (skuldfri vid pensionen) så kan man klara sig på lägre inkomster. Detta resonemang torde ju vara relativt inflaflationsoberoende.
Det är ju helt rätt tänkt. Dock får man väga den extra kostnad det blir med omfattande amorteringar under sitt arbetsliv mot det ökade ekonomiska utrymmet som skuldfri pensionär (eller när man nu planerar att vara skuldfri). Sedan spelar det ju stor roll hur stor skuld man har på huset, förstås.
av PTV
Måste vara en egendomligt liv man valt att leva om man inte kan vara relativt skuldfri och få leva ett bekymersfritt liv innan man är pensionär pga dessa miljonlån till hus och bilar som en del bara måste ha samtidigt som dom gnäller över att allt är så eländigt. :???:
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hej! Undrar vart man kan få tag i denna gumm[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]